Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

ČD Cargo zvažuje, že opustí až pětinu nádraží. Kvůli úsporám

  • 81
Státní nákladní dopravce ČD Cargo vážně zvažuje, že o pětinu seškrtá počet míst, kde mohou jeho zákazníci nakládat zboží. Vedení firmy to přirovnává k rušení venkovských pošt: zakázek na řadě míst je tak málo, že se je nevyplatí obsluhovat.

Jde o takzvané tarifní body, kde ČD Cargo nabízí nakládání zboží. Celkem jich je tisíc, dvě stě jich má skončit. Firma tím chce vyřešit částečně problém se ztrátovými jednotlivými vozovými zásilkami. Na nich i přes řadu úsporných opatření prodělává kolem 300 milionů korun. „Platí náš cíl, že se chceme dostat s vozovými zásilkami na nulu v roce 2017,“ vysvětlil předseda představenstva Ivan Bednárik.

ČD Cargo provozuje dva druhy nákladních vlaků: ucelené, kdy jede například souprava s uhlím z dolu do elektrárny a pak vozové, kdy nákladní vlak rozváží vagony s různým nákladem po různých tratích. Jenže druhý byznys, do kterého se nikomu kvůli vysokým nákladům a konkurenci kamionů nechce, je pro firmu ztrátový.

Body, které chce firma zrušit, nejsou objemem zboží příliš zásadní: z třiceti milionů tun v daném segmentu, které firma loni převezla, jde o 200 tisíc tun. Jde většinou o dřevo a tříděné uhlí. „Bude mnohem efektivnější nenakládat každých pět kilometrů, to vše jen prodražuje a zdržuje,“ řekl Bednárik. Podle něj nebudou jednotlivé vozové zásilky ziskové, dokud nebudou podmínky použití kolejí zrovnoprávněny se silnicemi.

Plán na výraznou redukci obslužných bodů by přinesl i redukci počtu pracovních míst v řádu stovek, mělo by jít zhruba o pět set lidí. Počítá s tím plán Bílá místa, jak je rušení tarifních bodů nazváno. Firma očekává, že ke schválení do představenstva půjde v říjnu. „Vedeme o tom nyní diskusi se státem, značný komentář spustili i starostové a hejtmani z dotčených regionů,“ dodal Bednárik.

Zisk klesá, soukromníci posilují

ČD Cargo za první pololetí klesl zisk o více než polovinu na 216 milionů korun, tržby klesly o šest procent. Firma to vysvětluje konkurencí kamionů a nižšími maržemi kvůli konkurenčnímu boji na železnici.

Statistiky současně ukazují růst celkového počtu přepraveného nákladu na železnici za první čtvrtletí letošního roku. Firmě ubírají zakázky především soukromí dopravci. Bednárik si navíc nemyslí, že objem zboží na železnici roste. „Rostl jedině sektor kombinované dopravy a automotive, ale plošně nákladu z kolejí ubývá,“ řekl Bednárik.

ČD Cargo v minulosti výrazně zkreslovalo čísla například tím, že odkládalo opravy nebo rozprodávalo majetek. Současné vedení to ale odmítá. „Jediný prodej bylo 32 vozů prakticky na šrot do Itálie v řádu desítek tisíc eur, jinak jsme nic neprodávali. Opravy a údržbu jsme naopak navýšili,“ řekl Bednárik.