Po pěti týdnech od odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly začíná být jasnější, proč ho šéf Českých drah Petr Žaluda tak narychlo zbavil funkce. Byť zatím audit, který provádí společnost KPMG, není dokončen, podal už v pondělí ministr dopravy Vít Bárta na základě prvních výsledků na Bazalu trestní oznámení. (více o Bazalově odvolání čtěte zde)
„Řada zakázek je uzavřena se ztrátou, jsou tam slevy v řádu desítek procent. Kvůli tomu letos nelze garantovat zisk firmy,“ ukazuje na nejvážnější problém Bárta, který chce od policie, aby veškeré obchody prošetřila. Podle něj je potřeba vedení firmy obměnit. Dočasně vede společnost představenstvo složené z šéfů Českých drah.
Pro Bazalu, který trvá na tom, že firma hospodařila pod jeho vedením dobře, nevychází audit příliš příznivě. Poprvé totiž dostává konkrétní obrysy podezření, že Bazalovo vedení uzavíralo nevýhodné ztrátové smlouvy.
„Třicet čtyři procent smluv podle objemu výnosů generuje negativní marži,“ vypočítávají auditoři ve své zprávě, kterou má MF DNES k dispozici.
Svoji pozornost věnovali smlouvám uzavřeným od ledna loňského roku do konce letošního května. Jen za toto období dosahují ztráty z těchto smluv téměř tří miliard korun.
Šetřilo se na údržbě a odkládaly se opravy
Auditoři kritizují i letošní prezentaci výsledků Carga. Dopravce se sice chlubí, že už se dostal ze ztrát, podle KPMG však jen díky tomu, že některé výdaje odložil do dalších období. Za prvních pět měsíců tak má činit ztráta firmy 260 milionů korun.
Už dříve nový provozní šéf ČD Cargo Petr Bazger MF DNES řekl, že dopravce například šetřil na údržbě a odkládal opravy. Podle auditorů by odložením údržby mohl klesnout počet provozuschopných vozů až o pětinu.
Exšéf Bazala dál trvá na své nevině, i když připouští, že některé zakázky firma uzavírala pod úplnými náklady. „Myslím, že to je celé nedorozumění. Museli jsme jít s cenami dolů, jinak bychom o zakázky přišli a ztráta by byla ještě větší,“ vysvětluje Bazala. Podle něj nikdy nedošlo k tomu, že by výnosy z přepravy nepokryly variabilní náklady, tedy například za spotřebovanou naftu či elektřinu nebo poplatek za použití železnice.
Zpráva auditorů však tvrdí opak. „Některé prodejní tarify jsou pod úrovní variabilních nákladů,“ píše se v ní. Nejztrátovější přitom mají být pro firmu malé zakázky. Ministerstvo dopravy se zatím k průběžným závěrům nechce vyjadřovat a audit chce zveřejnit, až bude zcela hotový.
Podle všeho by mělo jít o velmi zajímavé počtení. Zpráva poukazuje i na problematické nákupy a opravy nových vagonů.
O některých z nich už dříve informovala MF DNES. Například loni zadalo ČD Cargo modernizaci nákladních vozů Ostravským opravnám a strojírnám v hodnotě 824 milionů korun v jednacím řízení bez uveřejnění. Tomuto kroku přitom nepředcházela cenová kalkulace a kvalifikační kritéria vyloučila ze soutěže všechny zájemce vyjma zmíněné firmy.
Bártovo trestní oznámení je už druhým směřovaným na Bazalu. První podal kvůli hospodaření advokát Jan Rytíř. Bazala tvrdí, že také podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli šíření nepravdivých informací.
Největší prohřešky ČD CargoSmlouvy s negativní marží Odložení nezbytných oprav Nákupy nepotřebných vagonů Pramen: průběžné výsledky auditu firmy |