Zrušení nebo omezení jednotlivých zásilek je jednou z variant, kterými se vedení Carga v restrukturalizačním plánu zabývá, potvrdil mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. Je to obor, který je dlouhodobě ztrátový, ČD Cargo má jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy, dodal.
Zboží se přesune z vlaků na kamiony
Pokud by ale tento způsob dopravy z kolejí zmizel, přesunul by se podle Nekoly převoz 30 milionů tun zboží na kamiony. "Zboží by tímto rozhodnutím nezaniklo, ale přesunulo by se do kamionů, které zatíží životní prostředí a prohloubí devastaci infrastruktury i bezpečnosti provozu," řekl iDNES.cz Nekola.
Samostatné soupravy přitom svážejí zboží jako stavební materiál, potraviny, dřevo či polotovary z továren do míst, kde se z nich vytvoří celé vlaky. ČD Cargo je v Česku jediným síťovým dopravcem, který se tímto druhem přepravy zabývá, ostatní společnosti působí buď v rámci jednotlivých komodit, nebo jen na konkrétních trasách.
Podle Nekoly by zrušení vozové dopravy mělo také velký dopad do zaměstnanosti. Ačkoliv tato část dopravy zaujímá zhruba 45 procent byznysu společnosti, na celkové zaměstnanosti se podílí zhruba dvěma třetinami. V celé společnosti ČD Cargo pracuje zhruba 9 tisíc lidí, o práci by tak mohlo podle místopředsedy OSŽ přijít v konečné fázi až šest tisíc zaměstnanců.
Nekola: Kamiony jsou proti železnici zvýhodněné
Odboráři proto dopisem vyzvali ministra dopravy Pavla Dobeše, aby situaci pomohl urychleně vyřešit. "Chtěli bychom dojednat, aby došlo ke snížení poplatků za dopravní cestu a zrovnoprávnilo se postavení silniční a železniční dopravy," uvedl Nekola.
Podle něj je nespravedlivé, když kamiony platí poplatky jen za jízdu po dálnicích či silnicích prvních tříd, kdežto železniční dopravci za každý kilometr jakékoliv tratě, ať už je to koridor či regionální trať.
Budeme stávkovat, varují odboráři
Pokud se situace nezačne řešit, povede to podle Nekoly ke stávce. Tu by odbory svolaly v průběhu června a nákladní železniční dopravu by zastavila na 24 hodin.
Situaci na ČD Cargo vidí jako kritickou i předseda Svazu odborářů služeb a dopravy SOSaD Jaromír Dušek. "Je tady (na železnici) absolutní absence odbornosti v čele firem," uvedl s tím, že vysoké posty je zvykem obsazovat lidmi podle politického klíče a nikoliv těmi, kteří by železniční dopravě rozuměli.
Cargo vloni skončilo ve ztrátě zhruba 60 milionů korun. Současná míra zadlužení firmy přesahuje 3,2 miliardy korun, což Cargo se současnými výsledky nebude schopno splácet, uvedl Dušek. Loňský rok přitom podle něj není možné chápat jako krizový, poptávka po přepravě zboží se totiž zvyšovala.