Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Státní ČD Cargo ztrácí, nejvíce mu berou Poláci. Odbory chtějí dotace

  20:57
Tržní podíl státem ovládaného dopravce ČD Cargo na trhu s železničními nákladními vlaky od uvolnění konkurence dál strmě klesá, firma propadla do ztráty. Z tuzemského trhu nejvíce ukusuje především Poláky vlastněná konkurence. Ukazují to data zveřejněná Správou železniční dopravní cesty.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) trvá pokles podílu ČD Cargo již několik let a firmu dostává do čím dál horší hospodářské situace. To i v době, kdy objem zboží na železnici roste.

Podíl ČD Cargo na celkových výkonech nákladní dopravy u nás klesl na 68 % v celkových výkonech (v roce 2013 to bylo 73,47 %), v podílu podle hrubotunokilometrů (přeprava jedné hrubé tuny nákladu v nákladní dopravě na vzdálenost jednoho kilometru) na 69,9 % (2013 - 76,33 %).

„V nákladní dopravě se po minulých letech podařilo zastavit klesající trend výkonů,“ uvádí výroční zpráva SŽDC. Výpadek ČD Cargo plně výkonově nahradili ostatní dopravci, kteří získávají čím dál větší podíl na české železnici.

Dvojkou na českém trhu je AWT, které letos ovládlo polské PKP Cargo. Jeho podíl vzrostl loni o 57 % na téměř deset procent celého trhu. Rostlo i samotné PKP Cargo, nahoru jde i podíl Unipetrol doprava. Tu polský majitel PKN Orlen prodává, favoritem je opět PKP Cargo.

Procentní podíl nákladních dopravců na české železnici podle výkonů (Zdroj: SŽDC)
DopravcePodíl hrubotunokilometrů (%)
ČD Cargo 69,9
Advanced World Transport12,43
Unipetrol Doprava4,21
IDS Cargo 2,99
SD-Kolejová doprava 1,88
Rail Cargo Austria2,26
LTE Logistik a Transport Czechia1,23
Metrans Rail 1,51
BF Logistic0,94
PKP Cargo 0,95

Státní nákladní dopravce sice loni vydělal, byla to však jen účetní operace. Firma odložila například některé opravy, aby si nezvýšila náklady. Dopravce dlouho neinvestoval prakticky do žádných nových vozů, průměrné stáří lokomotiv přesahuje 30 let, podobné je to s vagony. 

 Letos firma prodělává, po výsledcích prvního čtvrtletí očekává za celý rok ztrátu 198 milionů korun, plán počítal se ziskem. „Je tu stále určitá míra přezaměstnanosti,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Firma chce propustit do konce roku až 560 lidí.

Kromě klesajících zisků firmu trápí i propadající se objem zakázek. Za první čtvrtletí státní přepravce nenaplnil plán tržeb o 130 milionů korun, za celý rok čeká výpadek nejméně 400 milionů korun oproti plánu. Tržby se mají dostat pod hranici deseti miliard korun.

Do ztráty se firma dostala i kvůli zvýšení mzdových nákladů. Náklady na zaměstnance tvoří přitom téměř 40 procent všech nákladů. Pětiprocentní zvýšení mezd znamenalo nárůst nákladů zhruba o 180 milionů korun.

Chceme dotace, zní z odborů. Kamiony mají výhodu

Odboráři mluví o kritické situaci a chtějí prosadit, aby stát začal částečně firmu dotovat. Chtějí vzkřísit myšlenky na to, zda by si stát nezačal objednávat některé nákladní vlaky. Jde o takzvané vozové zásilky o velikosti třeba jediného kontejneru, do kterých se soukromým dopravcům pro jejich ztrátovost nechce. Díky nim se však daří udržet část zboží na železnici místo toho, aby je podniky nechaly vozit kamiony.

Objednávka by znamenala, že by stát ztráty doplácel. „Je to zhruba pět set milionů korun ročně,“ řekl Radek Nekola z Odborového svazu železničářů. Podle něj by chystané propouštění znamenalo, že firma nedostane šanci na provozování takových zakázek. 

Stát už vozovým zásilkám jednou ulevil výrazným snížením poplatku za použití kolejí, ani to však nestačí k tomu, aby se ČD Cargo v jejich provozování dostalo do zisku, a musí je tak dotovat ze zisku z ucelených vlaků.

Ministr dopravy Dan Ťok nechce o finančních injekcích do firmy slyšet. „V tuto chvíli je otázkou, kolik národních dopravců v Evropě zůstalo v nákladní železniční dopravě a zda je tento stav udržitelný. Nejsme tu od toho, abychom jenom lili do jakékoli státní firmy další peníze,“ řekl Ťok.

Podle něj tkví problém ČD Cargo v tom, že je to státní firma na plně liberalizovaném trhu, kde vládne velká konkurence. V tom ČD Cargo připomíná situaci Českých aerolinií, které na konkurenčním trhu přivedl management najatý státem prakticky ke krachu.

V oboru se stále častěji řeší, zda se stát nesnaží ČD Cargo přivést do stavu, kdy se bude muset privatizovat. To už dříve vyloučil na sjezdu železničních odborářů premiér Bohuslav Sobotka. „Nechci spekulovat o tom, že bychom řešili privatizaci. Ale nemůžeme se tvářit, že ČD Cargo není v tuto chvíli problém,“ dodal však Ťok, který by chtěl nastartovat odbornou debatu o tom, zda chceme dostat zboží z kamionů na železnici. „Pokud ano, bude potřeba řešit i výši poplatku za železniční dopravní cestu, ale současně i řešit možný výpadek příjmů u SŽDC,“ dodal ministr. Poplatek za použití kolejí je v Česku pro nákladní vlaky nad evropským průměrem. 

Kamiony navíc zvýhodňuje fakt, že platí mýto jen na vybraných úsecích, zatímco u železnice je zpoplatněný každý kilometr.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...