Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Státní ČD Cargo ztrácí, nejvíce mu berou Poláci. Odbory chtějí dotace

  20:57aktualizováno  20:57
Tržní podíl státem ovládaného dopravce ČD Cargo na trhu s železničními nákladními vlaky od uvolnění konkurence dál strmě klesá, firma propadla do ztráty. Z tuzemského trhu nejvíce ukusuje především Poláky vlastněná konkurence. Ukazují to data zveřejněná Správou železniční dopravní cesty.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) trvá pokles podílu ČD Cargo již několik let a firmu dostává do čím dál horší hospodářské situace. To i v době, kdy objem zboží na železnici roste.

Podíl ČD Cargo na celkových výkonech nákladní dopravy u nás klesl na 68 % v celkových výkonech (v roce 2013 to bylo 73,47 %), v podílu podle hrubotunokilometrů (přeprava jedné hrubé tuny nákladu v nákladní dopravě na vzdálenost jednoho kilometru) na 69,9 % (2013 - 76,33 %).

„V nákladní dopravě se po minulých letech podařilo zastavit klesající trend výkonů,“ uvádí výroční zpráva SŽDC. Výpadek ČD Cargo plně výkonově nahradili ostatní dopravci, kteří získávají čím dál větší podíl na české železnici.

Dvojkou na českém trhu je AWT, které letos ovládlo polské PKP Cargo. Jeho podíl vzrostl loni o 57 % na téměř deset procent celého trhu. Rostlo i samotné PKP Cargo, nahoru jde i podíl Unipetrol doprava. Tu polský majitel PKN Orlen prodává, favoritem je opět PKP Cargo.

Procentní podíl nákladních dopravců na české železnici podle výkonů (Zdroj: SŽDC)
DopravcePodíl hrubotunokilometrů (%)
ČD Cargo69,9
Advanced World Transport12,43
Unipetrol Doprava4,21
IDS Cargo2,99
SD-Kolejová doprava1,88
Rail Cargo Austria2,26
LTE Logistik a Transport Czechia1,23
Metrans Rail1,51

BF Logistic0,94
PKP Cargo0,95

Státní nákladní dopravce sice loni vydělal, byla to však jen účetní operace. Firma odložila například některé opravy, aby si nezvýšila náklady. Dopravce dlouho neinvestoval prakticky do žádných nových vozů, průměrné stáří lokomotiv přesahuje 30 let, podobné je to s vagony. 

 Letos firma prodělává, po výsledcích prvního čtvrtletí očekává za celý rok ztrátu 198 milionů korun, plán počítal se ziskem. „Je tu stále určitá míra přezaměstnanosti,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Firma chce propustit do konce roku až 560 lidí.

Kromě klesajících zisků firmu trápí i propadající se objem zakázek. Za první čtvrtletí státní přepravce nenaplnil plán tržeb o 130 milionů korun, za celý rok čeká výpadek nejméně 400 milionů korun oproti plánu. Tržby se mají dostat pod hranici deseti miliard korun.

Do ztráty se firma dostala i kvůli zvýšení mzdových nákladů. Náklady na zaměstnance tvoří přitom téměř 40 procent všech nákladů. Pětiprocentní zvýšení mezd znamenalo nárůst nákladů zhruba o 180 milionů korun.

Chceme dotace, zní z odborů. Kamiony mají výhodu

Odboráři mluví o kritické situaci a chtějí prosadit, aby stát začal částečně firmu dotovat. Chtějí vzkřísit myšlenky na to, zda by si stát nezačal objednávat některé nákladní vlaky. Jde o takzvané vozové zásilky o velikosti třeba jediného kontejneru, do kterých se soukromým dopravcům pro jejich ztrátovost nechce. Díky nim se však daří udržet část zboží na železnici místo toho, aby je podniky nechaly vozit kamiony.

Objednávka by znamenala, že by stát ztráty doplácel. „Je to zhruba pět set milionů korun ročně,“ řekl Radek Nekola z Odborového svazu železničářů. Podle něj by chystané propouštění znamenalo, že firma nedostane šanci na provozování takových zakázek. 

Stát už vozovým zásilkám jednou ulevil výrazným snížením poplatku za použití kolejí, ani to však nestačí k tomu, aby se ČD Cargo v jejich provozování dostalo do zisku, a musí je tak dotovat ze zisku z ucelených vlaků.

Ministr dopravy Dan Ťok nechce o finančních injekcích do firmy slyšet. „V tuto chvíli je otázkou, kolik národních dopravců v Evropě zůstalo v nákladní železniční dopravě a zda je tento stav udržitelný. Nejsme tu od toho, abychom jenom lili do jakékoli státní firmy další peníze,“ řekl Ťok.

Podle něj tkví problém ČD Cargo v tom, že je to státní firma na plně liberalizovaném trhu, kde vládne velká konkurence. V tom ČD Cargo připomíná situaci Českých aerolinií, které na konkurenčním trhu přivedl management najatý státem prakticky ke krachu.

V oboru se stále častěji řeší, zda se stát nesnaží ČD Cargo přivést do stavu, kdy se bude muset privatizovat. To už dříve vyloučil na sjezdu železničních odborářů premiér Bohuslav Sobotka. „Nechci spekulovat o tom, že bychom řešili privatizaci. Ale nemůžeme se tvářit, že ČD Cargo není v tuto chvíli problém,“ dodal však Ťok, který by chtěl nastartovat odbornou debatu o tom, zda chceme dostat zboží z kamionů na železnici. „Pokud ano, bude potřeba řešit i výši poplatku za železniční dopravní cestu, ale současně i řešit možný výpadek příjmů u SŽDC,“ dodal ministr. Poplatek za použití kolejí je v Česku pro nákladní vlaky nad evropským průměrem. 

Kamiony navíc zvýhodňuje fakt, že platí mýto jen na vybraných úsecích, zatímco u železnice je zpoplatněný každý kilometr.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.