Železniční dopravce ČD Cargo.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Tykač těží z konkurence. Uhlí do Chvaletic odveze s velkou slevou Cargo

  • 21
Nákladní dopravce ČD Cargo získal opět po roce důležitou zakázku na dodávky uhlí z mosteckých dolů do elektrárny Chvaletice. Největší radost může mít šestý nejbohatší Čech Pavel Tykač a jeho kolegové Jan Dienstl a Tomáš Fohler. Doprava uhlí totiž zlevní o 40 procent.

Velký konkurenční boj mezi nákladními železničními dopravci stlačil cenu dopravy pro Severní energetickou ovládanou trojicí uhlobaronů o více než čtyřicet procent – místo současných 160 korun za tunu uhlí se dostanou na 93 korun, které nabídlo ČD Cargo.

Na trať mezi severem Čech a Chvaleticemi se ČD Cargo vrací po více než roční pauze, když v boji o zakázku porazilo AWT Zdeňka Bakaly, jehož nabídka se podle informací MF DNES pohybovala kolem sto korun za tunu.

„ČD Cargo ukázalo zkušenost i dravost. Potěšilo nás, že byli schopni konkurovat novým soukromým firmám, a velmi příjemně nás překvapila i vysoutěžená cena,“ řekl obchodní ředitel Severní energetické Damir Dordevič. Severní energetické patří jak důl ČSA, tak od loňského roku chvaletická elektrárna.

Pro ČD Cargo jde o klíčovou zakázku, která ještě loni tvořila zhruba pět procent veškerého nákladu, který dopravce přepravil. Denně míří do Chvaletic pět až šest dlouhých vlaků s hnědým uhlím. Než spadly ceny v soutěži, měla zakázka hodnotu kolem 700 milionů ročně za přepravení od 2,3 až do tří milionů tun uhlí, aktuální výše podle nabídnuté ceny tedy spadla pod 300 milionů korun.

Kdo jezdí pod náklady?

V soutěži byla nakonec jediným kritériem cena. „Podmínky jsme úmyslně nastavili poměrně obecné, tak, aby mělo šanci co nejvíce firem. U všech zájemců jsme nejdříve pečlivě ověřovali, zda jsou dostatečně kvalifikovaní, aby zakázku reálně zvládli,“ dodal Dordevič.

Dosažená cena však budí rozpaky, zda takový obchod může být ziskový. Šéf odborů na ČD Cargo Radek Nekola ještě loni tvrdil, že cena 160 Kč za tunu nabídnutá AWT v předchozí soutěži jde pod náklady. „Jezdí pod cenou, to je zřejmé. Působí zcela destruktivně na celý trh,“ stěžoval si před rokem pro MF DNES Nekola.

Uhelná magistrála

 Zakázka na přepravu uhlí bývala ještě do loňska největším kontraktem ČD Cargo, který tvořil pět procent veškeré přepravy firmy. Loni o ni přišla po prohraném tendru, který vyhrála společnost AWT. Denně mezi Dolem ČSA u Mostu a Chvaleticemi na zhruba dvě stě kilometrů dlouhé trase jezdí pět až šest vlaků. V Česku jde o největší byznys na železniční dopravu s uhlím.

Od ledna 2015 tedy bude ČD Cargo vozit palivo ještě o dalších čtyřicet procent levněji, než za kolik ho dnes vozí jeho soukromý konkurent. „To je obrovský počin, který společnost pro svoje zaměstnance udělala. Vnímám to tak, že společnost mohla jít do soutěže s nižší cenou i právě proto, že provádí restrukturalizaci, že snížila náklady,“ komentoval v odborovém zpravodaji Obzor Nekola současné vítězství ČD Cargo.

Státní dopravce odmítá, že by šel s cenou pod náklady, stejně jako v jiných výběrových řízeních. „Silná konkurence na trhu nákladní dopravy způsobuje zásadní snížení marží a tento trend trvale pokračuje. Výjimkou pochopitelně není ani zmíněná zakázka na přepravu uhlí do Chvaletic. Naše nabídnutá cena je samozřejmě zisková, i když marže je nižší než dříve,“ řekl šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek. Znovuzískání zakázky považuje za velký úspěch. Na ČD Cargo přišel loni na konci srpna v době, když už byl kontrakt ztracený.

AWT svoji poslední nabídku neupřesnilo. „Můžeme potvrdit, že jsme se tendru zúčastnili s nabídkou, kterou jsem vnímali jako mimořádně konkurenceschopnou a pro nás hraniční. Vítěznou nabídku ani její ekonomickou obhajitelnost nechceme komentovat,“ řekl obchodní ředitel AWT Edin Sose.

Státní nákladní dopravce v posledních letech přišel o výraznou část trhu. Oproti roku 2008 převáží téměř o třicet procent méně zboží. Soukromá konkurence obsadila přes pětinu celého trhu.