"Za nedodržení nasazení požadovaných vozidel Stadler za prosinec 2011 budeme u Českých drah uplatňovat smluvní sankci 2 986 350 korun," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Pozdní nasazování vlaků Českými drahami označil za manažerské selhání.
Náměstek doplnil, že pokuta bude zřejmě ještě vyšší. Poté, co budou dodány výkazy za měsíc leden, je pravděpodobné, že bude následovat ještě další sankce. Dva poslední scházející vlaky by měly dorazit do konce února.
Dopravce chybu přiznal a pokutu hodlá zaplatit. "Některé parametry smlouvy nebyly dodrženy, České dráhy se proti pokutě nebudou odvolávat a zaplatí ji," reagovala mluvčí drah Radka Pistoriusová. Dodala, že část sankce bude dopravce uplatňovat i na samotném výrobci vozů.
Drahám podle smlouvy hrozil finanční postih až do výše 25 milionů. Sepp však už dříve uvedl, že celou částku kraj využít nehodlá (více čtěte zde).
Vlaky denně nejezdily
Zpožděná dodávka podle náměstka narušila na některých železničních tratích jízdní řády, cestujícím kvůli zpožděním ujížděly na přelomu roku navazující spoje. "Máme zjištěno, že například na trase Černousy - Frýdlant - Liberec nejezdily vlaky přesně dennodenně," řekl Sepp.
Liberecký kraj vypsal tendr na zajištění dopravy v roce 2008. Jeho podmínkou byly lepší služby a hlavně moderní vlaky. Z pěti zájemců nakonec vybral České dráhy, které nabídly nejnižší cenu za jeden kilometr - 108 korun.
Nákup moderních vlaků vyšel firmu na téměř 878 milionů, 35 procent získala z evropských fondů. Provoz na tratích má zajišťovat patnáct let.