Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

  14:00aktualizováno  14:00
České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.

Vlak Pendolino projížděl v sobotu Mariánskými Lázněmi. | foto: David KurcMF DNES

Konec splácení, o kterém jako první informoval zájmový server zelpage.cz, potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Splacení závazků výrazně vylepší ekonomiku pendolin, která na rozdíl od většiny vlaků Českých drah jezdí na komerční riziko. Právě splátky úvěrů a jejich vysoké odpisy v minulosti zatěžovaly hospodaření ČD, platily půl miliardy korun ročně.

Nákup pendolin je zřejmě nejméně povedenou investicí Českých drah v historii. Zcela jistě je to však nejdražší investice: jedna sedačka v pendolinu vyšla dopravce na 1,9 milionu, v případě railjetů i se započítáním ceny lokomotivy je cena zhruba poloviční.

Dráhy si původně v prosinci 1995 objednaly za 4,4 miliardy deset jednotek, nakonec jich po krachu výrobce ČKD dostaly jen sedm. Místo původního mezinárodního konsorcia dodal vlaky pouze italský Fiat Ferroviaria (dnešní Alstom).

Fotogalerie

Drahám se navíc rozpadly vize, jak s nimi budou jezdit po Evropě: postupně narazily na odpor jak v Německu, tak Rakousku a pendolina nakonec jezdila pravidelněji jen na Slovensko. Tam se od nového jízdního řádu opět vrací s jedním párem spojů do Košic.

Dráhy navíc nemohou v Česku příliš potenciál pendolin využít: jejich maximální rychlost je sice 230 kilometrů v hodině, v Česku však mohou jet jen rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Na hlavní trase z Prahy do Ostravy příliš nevyužijí ani naklápění, i přesto tam však zůstávají nejrychlejší.

Po počátečních problémech s rozjezdem souprav dnes patří mezi nejspolehlivější i nejpřesnější vlaky v Česku. Pendolina jsou také držiteli českého rychlostního rekordu: 237 kilometrů za hodinu.

Deset let v provozu

Letos oslaví Dráhy deset let od začátku provozu těchto souprav s cestujícímí, poprvé s lidmi vyjela pendolina z Prahy do Děčína 23. prosince 2004. Pro ČD jsou pendolina i po nákupu railjetů stále něčím luxusnějším. Svědčí o tom alespoň cenová politika. Spoje Super City, které pendolina zajišťují, mají stále ve většině případů povinnou místenku, která slouží v podstatě jako příplatek k běžnému jízdnému. Její výše z původních dvou stovek klesla o více než polovinu, v některých případech jsou ale už i zdarma.

Pendolina jezdí také v Itálii, Švýcarsku, Slovinsku, Portugalsku, Španělsku, Velké Británii, Finsku a v Číně (bez naklápění). Nejnověji byly prodány do Polska (ovšem bez naklápění) a do Švýcarska. Italský výrobce dodával technologii naklápění i pro německé vlaky.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.