Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

  10:56aktualizováno  10:56
České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Tak by měla v nových vagonech ČD vypadat I. třída. | foto: ČD

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo.

České dráhy (ČD) vypsaly ve středu soutěže na rámcové smlouvy na dodávku až padesáti kusů moderních expresních vozů pro mezinárodní dálkovou dopravu, které mají zvládnout rychlost 200 kilometrů v hodině, ale také 20 elektrických jednotek pro vnitrostátní rychlíky a 30 dieselových jednotek pro rychlíky. Rámcová smlouva neznamená, že České dráhy odeberou všechny vozy.

„Vypisujeme soutěže na nová vozidla, abychom byli připraveni na soutěže a kontrakty ministerstva dopravy na zajištění dopravní obslužnosti na dálkových linkách,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Vypsání soutěže ve větším objemu vozů by mělo přilákat víc zájemců než v minulosti. Zejména u elektrických jednotek totiž prakticky získala monopol Škoda Transportation tím, že České dráhy vypisovaly postupně zakázky na menší počet vlaků a zahraničním výrobcům se nevyplatilo kvůli pár jednotkám své vlaky v České republice schvalovat.

„Naše společnost očekává, že větší objem vypsaných soutěží osloví více renomovaných dodavatelů moderních vlaků, kteří se soutěže zúčastní. Díky tomu by mohly České dráhy vysoutěžit velmi výhodné podmínky budoucích kontraktů,“ řekl Štáhlavský.

Nové vozy a jednotky mají být plně klimatizované, budou mít informační portály či připojení k wifi. Nejméně utratí ČD podle plánu za klasické vagóny: koupí jich 50, odhadovaná cena je 2,175 miliardy korun. „Požadované vozy musí odpovídat současným nejvyšším standardům a uspořádání vnitřního interiéru musí odpovídat našemu aktuálnímu design manuálu,“ popisuje řešení vozů Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

Fotogalerie

„Samozřejmostí proto bude klimatizace, audiovizuální informační systém s LCD monitory v oddílech cestujících, sklopné stolky u míst za sebou a větší stolky u míst proti sobě, klasické elektrické zásuvky i USB konektory pro napájení drobné elekroniky cestujících, jako jsou notebooky nebo mobilní telefony. Ve vozech bude k dispozici také wifi připojení k internetu,“ dodal Štěpán.

Nákup nových vozů ukazuje i další trend ve vlacích, z nich by měly zmizet oddílové vozy, tedy s kupé. Všechny nové vagony budou mít takzvané velkoprostorové uspořádání. „Je to trend, třeba Švýcarsko nemá jiné uspořádání už čtyřicet let,“ podotkl Štáhlavský.

Čtyři miliardy chtějí České dráhy utratit za nové motorové jednotky pro rychlíky na neelektrifikovaných tratích, u nich bude požadovat částečnou nízkopodlažnost a rychlost nejméně 140 kilometrů v hodině.

Největší část peněz plánují České dráhy utratit za dvousystémové elektrické jednotky pro vnitrostátní rychlíky, na ně má dopravce vyčleněno 4,6 miliardy korun.

Podobnou soutěž chystá i Regiojet, ten ale plány ministerstva pořídit vozidla a pak je půjčovat vítá. „V případě, že by vláda neschválila postup navržený ministerstvem dopravy a prosadil se nákup do majetku dopravce, jsou RegioJet a další dopravci připraveni okamžitě vyhlásit identická výběrová řízení na pořízení souprav jako České dráhy,“ dodal šéf Regiojetu Radim Jančura.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.