Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čechům patří ve žvýkání žvýkaček třetí příčka ve východní Evropě

  • 3
Češi jsou na třetím místě ve žvýkání žvýkaček mezi národy východní a střední Evropy. Každý Čech jich loni vyžvýkal v průměru 128. Vyplývá to z průzkumu společnosti Wrigley, které patří přes devadesát procent tuzemského trhu. Ze zemí bývalého východního bloku už žvýkají více jen Slovinci a Chorvaté.

Ke špičkám ve spotřebě žvýkaček patří severní Amerika a státy západní Evropy, kde se roční spotřeba blíží 200 kusům na osobu.

Slovinci ročně vyžvýkají v průměru 167 žvýkaček, Chorvaté 160. Slovensko se v pomyslném žebříčku mezi východními zeměmi umístilo na šestém místě se 110 žvýkačkami. Poslední příčka patří Litvě se 66 kusy za rok.

Ze zemí západní Evropy žvýkají nejvíce Švýcaři, kteří si ročně dají v průměru 186 kousků žvýkací gumy, na druhém místě skončili Irové se 173 kusy. Naopak na chvostě se umístili Němci se spotřebou 112 žvýkaček.

Přestože se řada Čechů bez balíčku žvýkaček neobejde, jejich prodeje od loňského dubna do letošního března klesly kvůli hospodářské krizi skoro o devět procent na zhruba dva miliony kilogramů. Vyplývá to z údajů společnosti Nielsen. Obchodníci přesto vyinkasovali mírně více než o rok dříve ( zhruba 1,42 miliardy korun) díky zdražování.

Krize zkrouhla prodeje

Podle Jany Petrové, manažerky společnosti Wrigley, se v souvislosti s panující ekonomickou krizí mění spotřební zvyklosti Čechů, kteří omezují své nákupy. To se nevyhnulo ani žvýkačkám.

Obliba žvýkání v Česku roste s klesajícím věkem dotazovaných, vyplývá dále z průzkumu. Nejvíce žvýkají lidé ve věku od 18 do 29 let, naopak mezi lidmi nad 60 let žvýká pouze necelá třetina Čechů.

Lidé žvýkají zejména proto, aby si osvěžili dech a kvůli zdravým zubům, žvýkáním také zmírňují stres a zvyšují svou koncentraci na práci. Podle Petrové roste zejména počet lidí, kteří žvýkají ze zdravotního hlediska a žvýkáním se snaží zamezit vzniku zubního kazu. Nejvíce respondentů sáhne po žvýkačce po jídle a také ve chvíli, kdy jsou zavaleni prací a musí se soustředit.

V chutích vede máta

Přestože se stále rozšiřuje škála chutí nabízených žvýkaček, zůstávají Češi spíše konzervativní a dlouhodobě největší oblibě se u nich těší zejména různé varianty mátové příchutě.

"Na jihu Evropy mají lidé v oblibě žvýkačky s příchutí tropického ovoce, v severní Americe je oblíbena také skořicová či lékořicová příchuť," uvedla Petrová. Ve světě i v Česku pak roste obliba větších a praktičtějších balení žvýkaček.

Jako společensky přijatelné považuje osm z deseti dospělých žvýkání v přírodě, na ulici či na stadionech. Zhruba polovina lidí toleruje žvýkání také v restauracích, klubech, kinech a dopravních prostředcích, 40 procent je tolerantní ke žvýkání na pracovištích.

Naopak naprosto nepřijatelné je žvýkat na pohřbech, při televizních rozhovorech. Častý je též názor, že by se nemělo žvýkat také v divadlech nebo ve škole.

,
Témata: Zuby