Pravděpodobně největší slevy a nejpříznivější ceny mohou lidé čekat u elektroniky a sportovních potřeb. "Právě u tohoto zboží je boj o zákazníky čím dál tvrdší kvůli příchodu nových firem. Takové povědomí o cenách elektroniky lidé nikdy neměli.
Kdo by dnes koupil video dráže než za pět a půl tisíce, je blázen," říká Petr Vyhnálek z Globusu. Může za to především příchod britského Electro Worldu, jehož nabídkám se ostatní snaží ze všech sil konkurovat.
Na vstup sportovního obchodu Hervis zase musel reagovat Gigasport, který se chystá k lyžím přidávat obal a k jinému zboží další hodnotné dary. Obchodní řetězce, otevírající jedno nákupní centrum a velkoprostorovou prodejnu za druhým, také letos poprvé ve velkém začaly vydávat vánoční katalogy. Začaly plnit schránky a noviny po dobré zkušenosti z loňského roku, kdy s nimi začal Globus.
"První katalog jsme distribuovali už začátkem listopadu a kromě tradičních dárků v něm byla i řada novinek exkluzivně dodávaných jen pro naši síť," tvrdí Martina Čermáková z Teska. To teď zvýhodňuje ceny například u zimního oblečení a sportovního vybavení.
U potravin zlevňují obchodníci především položky spojené s Vánocemi a někteří k nim přidávají i další slevy, například na vánoční stromky prodávané před obchody.
U maloobchodních řetězců se vánoční akce podobají těm běžným letákovým, ale jsou větší. "Proti standardní letákové akci bude mít vánoční asi třikrát větší rozsah," říká Tomáš Fiala ze sítě Julius Meinl.
Další společnosti vsadily na obyčejnější věci, například na kapry, krůty nebo víno. Příkladem je prodejce zahradní techniky, mobilních telefonů a hraček Mountfield. "Rozhodli jsme se k nákupům přidávat to, pro co by lidé stejně museli jít. Tedy stromky, kapry nebo kachny," říká Václav Brom z Mountfieldu. Podle výše nákupu si mohou lidé vybrat, pro stromek a kapra si pak dojdou s poukázkou týden před Vánocemi. Kachen už si doposud lidé odnesli na třicet tisíc.
Mobilní společnosti letos o Vánocích nevsadily na razantní slevy - i když se snaží propagovat své mobilní telefony umožňující posílat multimediální zprávy, ale nechaly si své stálé nebo nové zákazníky hrát. T-Mobile o 35 milionů a Eurotel o 50 milionů korun. Zatímco T-Mobile peníze rozděluje všem, Eurotel jen přislíbil tuto částku rozdělit mezi novými zákazníky na hovorném.
To s Oskarem se můžete jít klouzat. Postavil v centru Prahy kluziště, kde svým zákazníkům zdarma půjčí i brusle. Obchodníci začali nabízet také možnost splátkového prodeje i odklad začátku plateb. Počítají, že prodeje na splátky využije o třicet procent více lidí než loni.
Nejlepší dárek v Americe? Peníze, radí noviny Dejte letos k Vánocům dárek, který se bude hodit každému - peníze. To radí americký deník Wall Street Journal svým čtenářům. Ale zatím to příliš nevypadá, že by se tyto rady hodily i průměrnému českému čtenáři - dávat peníze na Vánoce se v Čechách ještě příliš nevžilo. V dnešní těžké a nejisté době, kdy jsou trhy na dně, akcie nepřináší takové zisky do "rodinných kasiček" jako dříve. "Lidé nemají snadno vydělané peníze, aby je mohli klidně utrácet. Takový milý dopis a šek, který nabízí splnění tajného přání, může být docela milým dárkem," nabízí návod regionální šéf banky UBS Werner Peyer. Dodává, že vhodnější je nabídnout peníze na konkrétní věc, třeba "pěkný šperk, který by si dotyčný sám nekoupil". Ale pozor. Děti a mládež by si zase mohly myslet, že jejich dědeček nebo babička jsou pěkně nudní, kdyby jediným dárkem, který jim dají, byly peníze. Podle odborníků je proto lepší přidat nějakou drobnost. Tradičním vánočním dárkem jsou v Americe a západní Evropě také zlaté mince. Vrcholu tato možnost dosáhla tak před dvaceti lety, například v Německu je však stále poměrně často využívaná. Někdy se dávají i speciálně pro Vánoce připravované zlaté pruty. Nebo je možné investovat peníze do daru, který se bude zhodnocovat. Jednou z variant je třeba lahev dobrého vína, a to třeba i dětem. Viceprezident londýnské banky JP Morgan Private Bank Edward Caine například letos koupil dvě lahve kvalitního vína pro svého desetiměsíčního syna. A to dokonce ještě dříve než bylo víno sklizené a stočené do lahví. "Až bude synovi 21 let, jednu láhev si sám vypije a druhou, zhodnocenou, bude moci prodat," prozradil Cain. Nevýhodou je, že někdy není jistota, že víno, které takhle předem nakoupíte, bude ještě za dvacet let kvalitní. "Když nevíte co s penězi, a chcete dát svým dětem něco opravdu cenného, kupte jim byt," radí Wall Street Journal. Reality nejsou příliš častým dárkem, který by lidé v západních zemích nacházeli "pod stromečkem". Ale Fabrizio Muccu, bankéř z milánské Investitori, potvrdil, že právě v Itálii dostávají novomanželé často od rodičů svůj první společný byt darem. Tak proč ho nepředat právě na Vánoce? (bič) |