Čechy lákají velké hobbymarkety

České kutily si získaly nadnárodní obchodní řetězce. Více než polovina z nich míří za nákupy nářadí a dalších potřeb pro dům a zahradu nejčastěji do hypermarketů nebo velkých specializovaných prodejen. Podle průzkumu marketingové společnosti Incoma je nejnavštěvovanější prodejnou v tuzemsku OBI, před Baumaxem a Baumarktem.

Šestice nejsilnějších hobbymarketových sítí, doplněná ještě Bauhausem, Mountfieldem a Hornbachem, provozuje v České republice v současnosti 93 prodejen na prodejní ploše 350 tisíc čtverečních metrů. Jejich celkový loňský obrat převýšil šestnáct miliard korun.

Vyčíslit přesný tržní podíl „velké šestky“ je ovšem podle odborníků obtížné. „Žádná jiná oblast není tak roztříštěná. Částečně se prolíná do nábytku, do drogerie nebo elektra. Říkat nějaká čísla by tak nebylo příliš korektní. Lze jen odhadovat, že když ty největší preferuje asi polovina všech zákazníků, stále ještě zbývá dost prostoru pro ty malé,“ míní Tomáš Drtina z Incoma Research.

Malé prodejny hrají podle Incomy stále důležitou roli, zejména při nákupech

Největší hobbymarketové řetězce v ČR
Největší hobbymarketové řetězce v ČR
ŘetězecObrat r. 2000 (v mld. Kč)
OBI5,0
Baumax4,5
Hornbach2,0
Baumarkt1,8
Mountfield1,7
Bauhaus1,2

stavebnin, elektra, železářství či autopotřeb. „Jejich předností je blízkost zákazníkům, přeci jen jsou jich tisíce, zatímco obřích hobbymarketů jen desítky. Důležitý je i osobní přístup personálu, ve velkých prodejnách se přeci jen stává, že je v nich obsluhujících zaměstnanců málo nebo že mají nedostatek informací,“ míní Drtina.

Právě odborné schopnosti personálu představují spolu s cenami a šíří sortimentu hlavní kritéria, podle nichž zákazníci vybírají místo, kde nakoupí. Část z nich kvůli výhodným cenovým nabídkám dává přednost hypermarketům, především Globusu, Makru či Kauflandu. Zde nebývá nabídka kutilských a zahradnických potřeb tak široká, kvůli velkým odebíraným objemům dosahují ale tyto řetězce nižších cen.

Do budoucna lze podle Tomáše Drtiny očekávat na tomto trhu snahu hlavních firem o určité vzájemné odlišení. „Vidíme to do určité míty už nyní. Hornbach posiluje třeba sekci potřeb pro chovatele, OBI zase přidává bytové doplňky, jako jsou třeba obrazy,“ říká Drtina.