Americká vládní agentura Federal Trade Commission (FTC, obdoba České obchodní inspekce) se vůbec poprvé zaměřila na to, zda nejsou spotřebitelé klamáni i na sociálních sítích. Zkoumala výběr příspěvků známých lidí, v nichž buď celebrity zmiňovaly nějakou značku nebo které obsahovaly skrytou propagaci nějakého výrobku.
Podle FTC musí každý, kdo zmíní nějakou značku, jasně a zřetelně říct, jak je s ní spojen. Zda například dostal její produkty zdarma, zda za zmínku dostal nějaké peníze nebo zda je s ní spojen ekonomickými či rodinnými vztahy, uvedla stanice BBC.
Akci částečně iniciovalo hnutí Veřejný občan, které loni označilo 113 vlivných osobností, jež něco propagovaly, aniž by zveřejnily, zda z toho nějak těží. Instagram se podle vyjádření skupiny stal „divokým západem skryté reklamy“, která cílí na mladé lidi, především mladé ženy. Mezi „vinnými“ byly i zpěvačka Rihanna nebo modelka a podnikatelka Kim Kardashianová.
„Často není jasné, jestli ty produkty propagují za peníze, nebo proto, že je opravdu používají a doporučují. Značky tento typ marketingu používají jako hlavní způsob, jak zasáhnout mladé spotřebitele. Ale bez jasného označení, že jde o reklamu, dochází ke klamání spotřebitelů,“ tvrdí hnutí.
Cílený marketing
Sociální média jsou celosvětově čím dál důležitějším médiem marketingových kampaní. Zvlášť těch, které se zaměřují na mladé. Proto si firmy k propagaci svých výrobků vybírají celebrity a další osobnosti, které mají hodně „followerů“, tedy lidí, kteří je na sociálních sítích sledují.
Loni se do rozporu s pravidly FTC dostala například společnost Warner Bros, která zaplatila vlivným youtuberům za pozitivní recenzi jedné ze svých videoher, aniž by to přiznala.