Největší osobní železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Největší osobní železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

  • 92
Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

"Máme v rukou posudky od tří dopravců, chceme si teď nechat udělat vlastní," řekl místopředseda ÚOHS Michal Petr. Každý totiž říká něco jiného: zatímco posudky od Regiojetu a Leo Express tvrdí, že dráhy mezi Prahou a Ostravou prodělávají a zlevněním zneužily svého dominantního postavení, posudek drah vyznívá opačně.

"Ukazuje, že nejsou v zóně, která by prokazovala zneužití dominance," řekl Petr.

ÚOHS si už v minulosti stěžoval, že od dopravců nezískává všechna potřebná data, vyznat se ve veřejně přístupných údajích drah je navíc velmi složité.

Například vyúčtování nákladů na jednotlivé rychlíkové linky, které před časem zveřejnilo ministerstvo dopravy, odhalilo rozdíly i v řádu desítek procent u zdánlivě stejně vysokých nákladů, jako jsou například mzdy nebo náklady na naftu.

Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli.

ÚOHS musí navíc vymezit i to, na jakém relevantním trhu bude chování drah vůči konkurenci zkoumat. Tato otázka ještě není uzavřena a podle Petra zatím nelze vyloučit, že by se jednalo jen o pendolina, tedy jen o část spojů mezi Prahou a Ostravou. Na stejné trase přitom jezdí i expresy, které jsou jen nepatrně pomalejší než pendolina.

Taková představa se nelíbí především RegioJetu. "Pokud by nebyly expresy konkurenční, neměly pak dráhy důvod snižovat jejich cenu," míní šéf RegioJetu Radim Jančura.

Boj tří dopravců mezi Prahou a Olomoucí začala řešit už i Evropská komise, na kterou se obrátil Leo Express. Tomu se nelíbí především souběh vlaků EC/IC na této trase směrem na Slovensko objednaných a placených ministerstvem dopravy, které pokrývají většinu trasy, kde jezdí i soukromí dopravci. Českým drahám na této trase stát ročně zaplatí přes 300 milionů korun. Podle informací MF DNES by mělo dojít k jednání v Bruselu na toto téma ještě tento měsíc.