Soukromí dopravci (Leo Express a RegioJet) na trase Praha - Ostrava zdražili.

Soukromí dopravci (Leo Express a RegioJet) na trase Praha - Ostrava zdražili. | foto: iDNES.cz

Cenová válka polevila: vlaky na trase Praha-Ostrava zdražily o třetinu

  • 128
Oba soukromí dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou, Leo Express a RegioJet, potichu zvedli ceny svých nejlevnějších jízdenek za 137 korun o více než třetinu, zhruba na 190 korun. Dopravcům to přesto zisk nepřinese, konkurenční boj drží ceny oproti zbytku Česka stále příliš nízko.

Leo Express své jízdenky za 137 korun zrušil na podzim, teď se k tomuto kroku přidal i RegioJet. Firma to vysvětluje strategickým rozhodnutím. "137 korun byla reakce na ceny Leo Expressu," připustil majitel RegioJetu Radim Jančura. Nová nejlevnější jízdenka RegioJetu mezi oběma městy stojí 190 korun. "Je to cena, která má motivovat jezdit večerními posilovými vlaky, co jezdí jen mezi čtvrtkem a nedělí," dodal Jančura.

Lístky za 137 korun nasazovali dopravci hlavně na málo obsazené vlaky, třeba na ty s odjezdy brzo ráno. Nabídka cílila hlavně na časově flexibilní zákazníky jdoucí po ceně.

Teď už za 199 korun

Leo Express zrušil nejlevnější jízdenky poté, co zavedl své věrnostní karty Smile Card. S těmi dnes stojí nejlevnější jízdenka 199 korun. "Cenu 137 korun jsme vymysleli my, a jakmile jsme získali třicet procent relevantního trhu, tak jsme ji nahradili novou cenou," řekl majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Podle něj se na cenu 199 korun dá dostat u 90 procent spojů, pokud se nakupuje dostatečně dopředu, většinou o týden.

Podmínku týdenního nákupu dopředu pro získání nejlevnější ceny mají i České dráhy a RegioJet. V případě Českých drah je tak nejnižší cena 200 korun při nákupu tzv. Včasné jízdenky (pro cestující bez IN-karty). Na rozdíl od soukromých dopravců však tato cena neplatí jen na konkrétní spoj, ale pro kterýkoli spoj během dne. Dráhy podle mluvčího Radka Joklíka žádné změny v cenách na této trase v nejbližší době nechystají.

Cestování mezi Prahou a Ostravou je dnes nejlevnější v přepočtu na kilometr v celém Česku. Zatímco podle kilometrického tarifu Českých drah by jízdenka měla vyjít na 474 korun, cestující tu běžně platí polovinu i méně. Ještě levněji vychází cena v porovnání se sousedními zeměmi. Například stejně dlouhá cesta mezi Hannoverem a Hamburkem v Německu vyjde nejlevněji zhruba na 520 korun, na Slovensku mezi Bratislavou a Popradem na 400 korun.

Konkurenční boj však dopravcům zároveň způsobuje velké ztráty, ze kterých se při současných cenách dostanou jen stěží. Oba soukromí dopravci se proto domáhají kompenzace u Českých drah. Podle soukromníků dráhy zneužily své dominantní postavení, což dráhy odmítají. Případ už tři roky řeší antimonopolní úřad.

České dráhy totiž před vstupem RegioJetu na trasu dlouhodobě přiznávaly, že provoz pendolin i s dražšími jízdenkami je ztrátový. Podle českých zákonů přitom musí mít společnost v dominantním postavení takové ceny, aby její příjmy pokrývaly alespoň náklady. RegioJet si nechal zhotovit posudek, který tvrdí, že dráhy na lince Praha - Ostrava v roce 2012 prodělaly až 950mil Kč. Podobný posudek si zhotovil Leo Express. Posudky mají sloužit k vyčíslení škody způsobené údajným zneužitím dominantního postavení.

Uznávání jízdenek se zatím odkládá

U ledu zůstávají zatím i plány na vzájemné uznávání jízdenek na této trase. O jednotné jízdence uvažoval po svém nástupu do čela drah Dalibor Zelený, nové vedení s tím však nepočítá. "Nebudeme nahrazovat roli státu, to je věc ministerstva dopravy," řekl člen představenstva drah Michal Štěpán. Nevyloučil však možnost dohody o provizním prodeji jízdenek u jiných dopravců, kdy by si tak například cestující v RegioJetu mohl koupit lístek na návazný spoj drah už ve vlaku.

Zájem soukromníků se z trasy mezi Prahou a Ostravou začíná přesouvat i na další místa. Například Leo Express začal se všemi vlaky zajíždět do Přerova a jeden pár spojů zajíždí do Starého Města u Uherského Hradiště. A mají přibýt další.