Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

V Česku a Německu ceny aut rostou, v Polsku klesly o jedenáct procent

  • 23
Ceny nových osobních aut v Česku začaly v posledních dvou letech růst. Za roky 2014 a 2015 stouply téměř o tři procenta, přesto jsou stále o šestnáct procent nižší než před šesti lety. Vyplývá to z údajů Eurostatu.

„Vyjdeme-li ze statistik vývoje spotřebitelských cen v jednotlivých zemích EU za posledních šest let, dojdeme k závěru, že v sedmnácti zemích EU ceny osobních automobilů za tuto dobu poklesly. Největší zlevnění zažívaly nové členské země spolu s Irskem, Kyprem a Dánskem,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Na Slovensku se ceny snížily téměř o třetinu, Polsko zažilo zhruba 11procentní pokles, v Maďarsku bylo kumulované zlevnění o dvě procenta a v Rakousku o tři procenta. Naopak v Německu, které je největším evropským trhem, ceny od roku 2010 vzrostly o 2,5 procenta, a na dalším důležitém trhu ve Francii stouply více než o sedm procent.

Podle Dufka mohly svou roli v rozdílném vývoji sehrát i počáteční rozdíly v cenách aut, které se časem začaly snižovat. „V první řadě šlo s největší pravděpodobností o reakci na silný propad celého trhu, který se s přestávkami odehrával po roce 2008 až do roku 2013,“ uvedl.

Poptávka klesla o 2,5 milionu vozů, i když produkční kapacity v tomto čase v EU stále narůstaly. „Automobilky byly nuceny reagovat na nižší zájem a zároveň i strukturální změnu poptávky nejen inovacemi, ale zejména cenami,“ dodal.

U zemí mimo eurozónu měl vliv i pohyb devizového kurzu, přičemž nelze opominout ani technologický pokrok zlevňující technologie využívané ve vozidlech nebo nahrazování materiálů.

Evropský automobilový trh prochází od roku 2013 oživením. V prvních třech čtvrtletích letošního roku odbyt aut vzrostl o osm procent na 11,24 milionu. Prodej nových aut v České republice vzrostl od ledna do září meziročně téměř o 21 procent na rekordních 171 010 vozů.

Křišťálová Lupa 2016