Ceny benzinu klesají pomalu

  • 2
Ceny benzinu mají v tuzemsku jedno železné pravidlo: dolů padají mnohem pomaleji, než jakou rychlostí jsou schopny vystřelit nahoru. Po loňském prolomení hranice 30 korun za litr u nejprodávanějšího naturalu osciluje také v letošních letních měsících cena kolem 29 korun a nyní se snížila na zhruba 28,50 koruny.

Meziroční pokles se tedy pohybuje kolem pěti procent. Na evropských trzích, například na rotterdamské burze, však cena naturalu vynásobená už nižším kurzem dolaru - meziročně klesla o 25 procent. Kde je tedy chyba?

Prodejci většinou svalují vinu na rafinérie a ty zase neoficiálně na prodejce. "Česká rafinérská nesděluje své prodejní ceny, ani nekomentuje jejich vývoj," oznámil mluvčí dominantního tuzemského výrobce pohonných hmot Aleš Soukup. Nelze podle něj ani říci, že by fungovalo pravidlo: nižší cena v Evropě, nižší cena i u nás.

"Každý obchodní případ se zákazníky je specifický a prodejní cenu stanovuje smluvní formule. Povaha některých kontraktů je spíše dlouhodobá, jiných krátkodobá, a tyto faktory ovlivňují denní prodejní cenu," vysvětlil.

Fakt, že různé smlouvy s dodavateli mají na výsledné ceny u čerpacích stanic významný vliv, připouští i Petr Ondra, jednatel plzeňské firmy Tank Ono, vyhlášené nízkými cenami pohonných hmot. "Vybíráme si zhruba ze čtyř společností, a i když se ceny mnohdy liší jen o haléře, na výsledném prodeji se to projevuje.

Někteří velcí dodavatelé takovou možnost kvůli smlouvám nemají," soudí. Prodejci také považují za klíčové chování konkurence. "Benzin je všude stejný, takže jediné, podle čeho se zákazník rozhoduje, je právě cena," říká jeden z nich.

Ačkoliv antimonopolní úřad opakovaně zkoumal, proč prodejci udržují hlavně regionálně stejné ceny, a zda tedy nejde o kartel, výsledek byl vždy nulový. "S benzinem je to úplně stejné jako s rajčaty, také vám nikdo přesně nevysvětlí, proč zrovna stojí tolik," tvrdí Pavlína Budkovská, mluvčí Benziny, největšího prodejce pohonných hmot u nás.