Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německé mýtné se má vztahovat jen na dálnice, na rok bude stát 74 eur

  14:50aktualizováno  14:50
Německé mýtné pro zahraniční osobní auta se bude vztahovat pouze na dálnice. Platit má od roku 2016 a vybírat se bude elektronicky, dálniční známky se na přední sklo lepit nebudou. Průměrně by mýtné na rok mělo dosáhnout 74 eur (2 050 korun), maximální výše poplatku bude 130 eur (3 600 korun).
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Počítá s tím návrh zákona, který ve čtvrtek v Berlíně do vlády předložil ministr dopravy Alexander Dobrindt. Opatření výrazně zasáhne i české řidiče, jeho dopad ale bude menší než u Dobrindtova plánu z července, podle kterého chtěl ministr zpoplatnit všechny německé silnice.

Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému nebude německé mýtné využívat dálniční známky. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.

Výše ročního poplatku by podle Dobrindta měla záviset na objemu motoru auta a na ekologické náročnosti jeho provozu. Průměrně by mýtné na rok mělo dosáhnout 74 eur (2050 korun), maximální výše poplatku bude 130 eur (3600 korun). Mýtné bude možné zaplatit i za kratší dobu. Poplatek za dva měsíce bude 22 eur (610 korun), za deset dnů deset eur (280 korun).

Německým řidičům se poplatek automaticky sníží

Do registračního systému pro rozpoznávání poznávacích značek budou zanesena i všechna německá osobní auta. Německým řidičům se ale o výši ročního poplatku automaticky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla.

„Poplatek za použití infrastruktury je spravedlivý a smysluplný,“ prohlásil Dobrindt při představení svého návrhu. „Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury,“ dodal ministr.

Dobrindt předpokládá, že německý stát za užívání dálnic vybere od zahraničních řidičů 700 milionů eur (19,4 miliardy korun). Po odečtení nákladů na provozování systému by podle ministra měl být čistý zisk Německa zhruba 500 milionů eur (13,9 miliardy korun).

Zavedení mýtného pro zahraniční řidiče patřilo mezi hlavní volební sliby bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která ho loni prosadila i do vládního programového prohlášení. Za poslední rok se objevila celá řada návrhů, jak bude zpoplatnění vypadat. Dobrindt letos v červenci představil první podrobný návrh zákona, podle kterého měli cizinci platit na všech silnicích. Proti takové formě mýtného se ale zvedl protest především v pohraničních regionech, kde se starostové obávali ztrát kvůli odlivu zahraničních zákazníků.

Na počátku září Dobrindt ustoupil tlaku koaliční Křesťanskodemokratické unie (CDU) a navrhl zpoplatnění dálnic a silnic první třídy. Podle nejnovějšího návrhu by se mělo mýtné platit už pouze na dálnicích.

Autoři: ,


Témata: Euro, Mýto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.