Propad cen sice zasáhl většinu hlavních evropských trhů, ale nikde nebyl tak silný jako právě v České republice.
Ve zbytku Evropy "tříleté" ojetiny zlevnily v průměru jen o necelá tři procenta.
Čím dražší auto, tím větší pád
Pád cen potvrzují i prodejci. "Pouze u kategorie do 120 tisíc korun šly ceny kvalitních ojetin v posledním roce mírně nahoru. Naopak dražší auta zlevňují. Vozy od dvou set do čtyř set tisíc jsou levnější o desetinu a třeba u aut dražších než 600 tisíc šly ceny dolů až o polovinu," uvedla Magdaléna Drsová, mluvčí největší tuzemské sítě autobazarů AAA.
Podle majitele této společnosti Antonyho Dennyho se navíc výrazně začínají odlišovat ceny aut podle toho, v jakém jsou stavu. "Před lety byl rozdíl mezi dvěma stejnými automobily různé kvality sotva znatelný, dnes je to i více než polovina ceny," uvedl Denny.
"Obecně lze říci, že ceny ojetých automobilů klesají meziročně o deset až 30 procent. Některé značky klesají minimálně, například Toyota, některé modely jako například Peugeot 406 či Renault Laguna naopak zaznamenávají výrazný pokles," dodal za konkurenční síť autobazarů ESA Jan Kiss.
To jen dokresluje údaje z průzkumu Eurocarprice. Podle toho ztratí v tuzemsku auto během tří let 60 procent ceny. V sousedním Německu je to jen 43 procent, v Polsku 50 procent a v Maďarsku 53 procent.
Prodej nových aut klesá
I díky příznivým cenám trh ojetých aut přitom v tuzemsku stále roste, i když pomaleji než v minulých letech. V autobazarech tak zůstávají méně kvalitní ojetiny, o které není zájem ani za výrazně nižší ceny.
Naproti tomu prodej nových aut jde v tuzemsku stále dolů a automobilkám a majitelům autosalonů nepomáhají ani speciální slevové akce. Zatímco ojetin se do země dovezlo za prvních jedenáct měsíců přes 140 tisíc, nových aut se prodalo 122 tisíc. To je proti loňsku propad asi o třináct procent.
Ceny tlačí dolů nové modely
Podle analytiků z Eurocarprice způsobilo pokles cen ojetin v celé Evropě představení nových modelů ve druhé polovině letošního roku. Jen během období od září do listopadu ceny klesly v průměru o 1,9 procenta.
Například v Itálii je nyní možné pořídit tři roky starou ojetinu o devět procent levněji než před rokem. Pokles cen zaznamenali také prodejci ve všech sousedních státech, ale i ve Francii, Belgii a Nizozemsku. Podle analytika Robina Goodyera se nová osobní auta v ČR prodávají stále o desetinu levněji než v západní Evropě.