Některé prodejny McDonald´s zvedly ceny cheeseburgerů.

Některé prodejny McDonald´s zvedly ceny cheeseburgerů. | foto: Profimedia.cz

Potraviny zdražují. Káva stojí dvojnásobek, cheeseburgery 25 korun

  • 323
Rychlý růst cen zemědělských komodit na světových burzách se začíná naplno přenášet do českých obchodů a restaurací. Dramatický je nárůst hlavně u kávy, zatímco před rokem stál necelý půl kilogram kávy arabica na burze 1,37 dolaru, minulý pátek už to bylo 2,65 dolaru. Cena se zvedla také u pšenice a cukru.

Na vývoj začali reagovat velcí producenti kávy i menší dovozci. "Kvalitní káva arabica je nejdražší za posledních 34 let, dlouhodobě roste i cena robusty. A naděje, že spekulace na trhu surové kávy začátkem roku 2011 skončí, se bohužel nevyplnily," nechal se slyšet Richard Hodul, generální ředitel společnosti Tchibo, která od včerejška zvýšila ceny svých výrobků.

Její mluvčí odmítla přesně specifikovat, o kolik se ceny konkrétních výrobků zvýšily. Podle obchodníků se zdražení dotklo hlavně mleté kávy.

"Například kilovou praženou Jihlavanku jsme dosud prodávali za 139, nově bude stát 159 korun. Od začátku roku se ceny kávy zvýšily o 15 až 20 procent a zvedají je všichni velcí dodavatelé," uvedl pod podmínkou anonymity jeden z nákupčích obchodního řetězce.

Nutnost zvýšit ceny připouští i Petr Zelík, šéf a majitel řetězce Oxalis, který prodává exkluzivní čaj a kávu. "Zdražujeme podle vývoje na trhu. Rostoucí trend u kávy trvá asi dva roky, kdy byla neúroda v Kolumbii," říká Zelík.

Stoupla poptávka po kávě v Číně a Indii

Podle něj žene cenu kávy nahoru kromě počasí i rostoucí poptávka ze zemí, jako je Čína či Indie, kde se jí dříve tolik nepilo. Zároveň s tím na trhu ubývá kvalitnější odrůdy arabica, protože stále více pěstitelských zemí dává přednost robustě, která je méně náchylná na různé choroby. Z ní se u nás dříve dělal oblíbený turek.

Zdražování se nevyhne ani kavárnám a restauracím. Tuzemský McDonald’s, který před dvěma lety rozjel své první kavárny v Česku, pravděpodobně zdraží kávu od července.

"Obdrželi jsme zprávu od našeho dodavatele kávy, že kávu bude prodávat dráž, ale nespecifikoval v této chvíli o kolik. Úprava ceny bude s platností od prvního července," uvedla v pondělí mluvčí tuzemského McDonald’s Drahomíra Jiráková.

Do McDonald’s dodává Kraft Foods - jak bude na jeho zdražení řetězec reagovat, nechtěla Jiráková předjímat. Společnost Kraft Foods, do jejíhož portfolia patří značky jako Jacobs či Dadák, připouští, že letos zdražila již dvakrát.

 "Poprvé v lednu a následně v květnu, v srpnu zvýšíme ceny potřetí. V průměru šlo vždy o deset procent," uvedla včera mluvčí Kraft Foods Jaroslava Hájková a dodala, že firma musí reagovat na vývoj na trhu.

Skončila dlouhá akce, cheeseburger zdražil o pět korun

Na ten reagovali i někteří provozovatelé restaurací McDonald’s, které v uplynulých týdnech udivily své zákazníky, když zdražily cheeseburger z dvacetikoruny na 25 korun.

Podle Jirákové nemůže centrála samostatným majitelům provozoven konečné ceny diktovat a někteří se prý rozhodli "otestovat" cenové chování zákazníků. Podle ní už jsou výrobní náklady na sendvič vyšší než jeho prodejní cena a cheeseburger tak fungoval hlavně jako lákadlo na zákazníky, kteří utratili ještě za další položky.

"Majitele jsme se ptali, proč teď cenu zvyšuje. Řekl nám, že končí časově omezená akce. Ta akce ale trvala snad deset let," říká se smíchem jeden z obsluhujících v McDonald’s v Praze na Smíchově, kterou provozuje majitel licence, nikoli mateřský řetězec.

,