Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakem z Prahy do Ostravy za 79 korun. Konkurence dopravců sráží ceny

  4:02aktualizováno  4:02
Ceny vlakových jízdenek mezi Prahou a Ostravou kvůli konkurenčnímu boji našly nové dno. Dopravci však na této trase prodělávají. S Leo Express lze trasu absolvovat za 79 korun. České dráhy a RegioJet další zlevňování neplánují.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Za 356 kilometrů dlouhou trasu chce soukromý dopravce Leo Express u vybraných spojů jen 79 korun. I když je to podle firmy chyba, nová strategie počítá s tím, že bude běžně část sedaček za 99 korun za jednosměrnou cenu. Leo Express si přitom stěžuje na podnákladové ceny Českých drah.

"Je to pro nás velmi racionální rozhodnutí, kterým chceme přilákat další cestující," řekl majitel a šéf Leo Expressu Leoš Novotný o své nové cenové politice. Podle něj je to model inspirovaný nízkonákladovými leteckými společnostmi, které také prodávají část sedaček za ceny neodpovídající nákladům a jejichž systém vytváří ceny podle toho, jaká je obsazenost letadla a jak se blíží čas odletu.

"Nový systém jsme vyvíjeli s lidmi, kteří pracovali pro Air France, zapojili jsme studenty z matfyzu a jaderné fyziky," dodal Novotný. Podíl míst, která bude prodávat za nejnižší ceny, ale nechce uvést. Rezervační systém však ukázal, že při nákupu dva až tři týdny dopředu je možné za takovou cenu jet prakticky jakýmkoliv spojem.

Start nového systému však firmě o víkendu způsobil i velké komplikace, den prakticky nešlo jízdenky rezervovat, firma se navíc zákazníkům omluvila až po téměř 24 hodinách.

Podmínkou jízdenky za 79 korun je vlastnictví věrnostní karty Leo Expressu, kterou firma vydává zdarma. Podle obchodního ředitele Alexandera Januska je cena 79 korun omyl a bude pro všechny postupně 99 korun. Na rozdíl od jiných jízdenek navíc nepůjde už jednou koupenou jízdenku stornovat nebo vyměnit za jiný termín. 

"Chceme naučit lidi, aby si kupovali jízdenky i více v předstihu," řekl Janusek. V praxi to znamená, že v jednom vlaku vedle sebe mohou sedět lidé za 79 korun nebo 499 korun, což je maximální cena u Leo Expressu. "Jsme po jednom dni provozu nového systému maximálně spokojeni, měli jsme nejsilnější objem rezervací v pondělí za celou naši historii," řekl Novotný, který díky tomuto kroku očekává zvýšení tržeb o pět až patnáct procent.

Další dopravci prý nechtějí kroky Leo Expressu následovat

"Zůstaneme u stejných cen, jako máme dosud, na tohle reagovat nebudeme," řekl Radim Jančura, majitel RegioJetu, který jezdí nejlevněji za 190 korun.  I RegioJet změnil od června své podmínky, začal akceptovat i cestující bez místenky, které sveze na stání, ale za běžnou cenu.

České dráhy kroky konkurence nechtějí komentovat. "Počty cestujících v pendolinech, se kterými se konkurenti srovnávají nejčastěji, nám od loňského léta kontinuálně rostou," řekl mluvčí Drah Radek Joklík.

Dráhy také nepočítají s tím, že by ceníky měnily, podobně jako ostatní dopravci mají různé ceny pro trasu mezi Prahou a Ostravou, které se odvíjí podle toho, jak dlouho dopředu se jízdenky kupují. Nejnižší cenu 200 korun, kterou Dráhy na trase mají pro cestující bez věrnostních karet či jiných slev, mají k dispozici až na 12. července, dříve byla dostupná i na mnohem dřívější termíny.

I když všichni dopravci tvrdí, že jim přibývají cestující, přesná čísla zveřejňují jen dva - Leo Express a RegioJet, České dráhy údaje o této trase dlouhodobě tají. Konkurence ceny na této trase výrazně srazila, bez slev stála jednosměrná jízdenka 450 korun, dopravci však prodělávají.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.