Zcela zdarma jsou pouze zákaznické linky s předčíslím 800. Za ostatní modré a bílé linky zaplatím povětšinou víc než při běžných hovorech.

Zcela zdarma jsou pouze zákaznické linky s předčíslím 800. Za ostatní modré a bílé linky zaplatím povětšinou víc než při běžných hovorech. | foto: AP

Volání na „osmičky“ příliš nezlevnilo, často vyjde dráž než běžný hovor

  • 42
Hovory na telefonní čísla začínající osmičkou stále vycházejí dráž než běžné volání. Telefonická reklamace faktury za plyn, ohlášení pojistné události nebo zjišťování informací o produktech vaší banky tak může výrazně zvýšit účet za telefon. Zcela zdarma jsou jen čísla s předčíslím 800.

Obchodníci od konce prosince nesmějí pro komunikaci se zákazníky používat linky, které jsou zpoplatněné více než běžný hovor. Volání sice zlevňuje, ale zdaleka ne všude tak, aby jeho cena odpovídala zákonu, zjistil spotřebitelský časopis dTest.

„Návrh, kterým se měnil zákon o ochraně spotřebitele, byl však upraven takovým způsobem, aby šel na ruku operátorům. Odpovědnost přenesl na obchodníky, kteří linky používají,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Novela zákona se proto podle spotřebitelské poradny míjí účinkem a ve svém důsledku nechrání uživatele, jak vyplývá z evropských směrnic. „Pokud operátoři ceny nesrovnají, sami se připraví o zákazníky. Obchodník situaci jednoduše vyřeší tím, že začne používat běžné mobilní číslo nebo číslo pevné linky,“ míní Borovička.

Obchodníci se tím dostávají do nelehké situace. Pokud chtějí používat infolinku s osmičkou, která není zdarma, měli by zajistit, aby spotřebitel nezaplatil více než za běžný hovor. Podle Borovičky to ovšem uhlídat u všech operátorů včetně těch virtuálních nejde. Česká obchodní inspekce přitom může za porušení zákona udělit pokutu až do výše milionu korun.

Volání na zákaznické linky zlevňuje pomaleji, než se čekalo

Jak dTest zjistil, odpovídající ceny lze nalézt především při volání z pevných linek nebo u některých virtuálních operátorů. Naopak uživatelé mobilních telefonů tří hlavních operátorů zaplatí za volání na osmičkové linky více, než je cena běžného hovoru.

Takzvané modré a bílé linky, odborně čísla se sdílenými náklady a univerzální přístupová čísla, každý operátor zpoplatňuje trochu jinak. Za co u jednoho zaplatíte 5,59 Kč/min. nabízí jiný za 1,61 Kč/min. Neušetří ani uživatelé neomezených tarifů. Ne všichni operátoři totiž volání na modré a bílé linky s výjimkou O2 a to pouze u předplacených karet, nezapočítávají do volných minut.

Zákon přitom podnikatelům zakazuje používat pro komunikaci se zákazníkem ohledně uzavřené smlouvy linku, která by spotřebitele stála více než je běžná cena hovoru.

Minuta volání na osmičkové linky vyjde nejdráž u Vodafonu. Na takzvanou bílou linku (tzn. předčíslí 840, 841, 842, 847, 848, 849) se dá s tímto mobilním operátorem dovolat stejně jako vloni za 5,59 Kč. V případě modrých linek (předčíslí 81, 83, 843, 844, 845, 846, 855) hovor vychází na 4,58 Kč za minutu.

Stejně tak se od loňska nic nezměnilo ani u mobilního T-Mobilu. Modrá linka stojí 4,03 Kč za minutu, volání na bílou linku zase 4,84 Kč za minutu. Zatímco u Air Telecomu stálo v roce 2015 volání na modrou linku 4,72 Kč, letos už je to 3,99 Kč. Na bílé číslo pak operátor zlevnil z 5,45 Kč na 4,49 Kč.