Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rozprodej Českých drah pokračuje. K mání mohou být pumpy po celé republice

  5:12aktualizováno  5:12
České dráhy mohou získat stamiliony na splácení dluhů, ale současně přijít o další majetek. Státní firma Čepro má zájem o desítky čerpacích stanic v lokomotivních depech po celé republice, které slouží hlavně k tankování dieselových jednotek a lokomotiv.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Čepro už podalo Českým drahám nabídku na odkup, kterou začalo vedení státního dopravce řešit.

„Snažíme se rozšiřovat obchodní aktivity ve všech oblastech. Jednou z cest je provozování podnikových čerpacích stanic. Provozujeme už hospodářství s pohonnými látkami ve společnostech Česká pošta a ČEZ a oslovili jsme také České dráhy,“ vysvětlila vedoucí oddělení marketingu a komunikace podniku Čepro Lenka Svobodová.

České dráhy nabídku neodmítly, ale zatím s Čeprem nejednají. „Nabídku jsme dostali, nicméně vzhledem k tomu, že jde o důležitou součást našich činností, musíme velmi dobře zvážit, zda by případný prodej byl pro nás výhodný a strategický,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Jen loni podle výroční zprávy spotřebovaly České dráhy naftu za 1,6 miliardy korun. Přesun na externí firmu by mohl zlepšit kontrolu nad hospodařením s palivem a minimalizovat krádeže.

Rozprodej Českých drah

Odborářům Českých drah se nápad nelíbí. „Přijde mi to jako postupný rozprodej firmy, který ji dál oslabí,“ říká člen dozorčí rady a šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Ve hře je totiž také vyčlenění opravárenství, odborům se nelíbí ani plán na státní půjčovnu vlaků, který by připravil České dráhy o vlastnictví vlakových souprav.

Dráhy přesvědčily věřitele, půjčí jim levněji téměř 11 miliard

Předseda dozorčí rady Milan Feranec chce problematiku možného prodeje otevřít na nejbližším jednání dozorčí rady. „Nejsem si jist, zda je potřeba, aby České dráhy provozovaly čerpací stanice, to není jejich byznys. Chci ale znát názor vedení,“ dodal Feranec.

České dráhy neuvedly, kolik čerpacích stanic mají přesně, podle Joklíka jde řádově o desítky. Podle informací MF DNES se zatím mluví o možné prodejní ceně v řádu nižších stamilionů korun.

Pumpami proti konkurenci

Prodejem čerpacích stanic by České dráhy zároveň přišly o jednu z výhod v soutěžích na provoz vlaků: ostatní dopravci většinou na železnici zázemí nemají a museli by využívat pro tankování právě služeb Českých drah. Pokud se tankování dostane do rukou jiné firmy, nebudou už jiní hráči závislí na státním dopravci.

Hospodaření obou státních firem jen těžko může být rozdílnější: zatímco Čepro loni rekordně vydělalo, České dráhy se dál potýkají se ztrátovým hospodařením a vysokým zadlužením.

Naftu dodává Českým drahám Unipetrol. Na její dodávku na dalších tři a půl roku dopravce před několika týdny vypsal soutěž v hodnotě šesti miliard korun.

Nápady na přesun čerpacích stanic na jinou firmu se objevily už v minulosti, ale nikdy se nedostaly do fáze podání nabídky.

České dráhy za poslední dobu prošly výrazným zeštíhlením, část majetku už prodaly. Největší transakce za 3,31 miliardy korun, kterou je převod nádražních budov, právě ve středu schválil řídící výbor ČD (čtěte také Definitivně potvrzeno. Většina nádraží dostane nového majitele).

Transakci nádraží by nemělo už nic bránit. České dráhy ale ještě vymýšlí, že by mohly v budoucnu dostat další peníze za převod prvních nástupišť a pozemků pod kolejemi, které zůstanou dál v jejich majetku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.