Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Černý pátek trhá nákupní tašky. Obchody ale slevují i z přepálených cen

  18:43aktualizováno  18:43
Do nákupního slevového šílenství zvaného Černý pátek se v Česku zapojuje čím dál víc obchodů. Nákupní svátek si mnohdy protahují i na týden a chlubí se rekordními prodeji. Jenže si k nim dopomáhají už ohranými triky se slovem „SLEVA“. Ta se často odvozuje od cen, které nejsou na trhu reálné.

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Dosavadní čísla hovoří o naprosto mimořádném Black Friday,“ pochvaluje si ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera. Lídr on-line trhu spustil Černý pátek už před týdnem, ale už za tři dny dosáhl dvou třetin loňských tržeb. Každý den prodá v průměru trojnásobek toho, co jindy.

Prodejce letos přidal jeden dramatický prvek - aby nedošly zásoby, vypouští obchod zlevněné zboží ve vlnách a spouští odpočítávání. Trpělivost zákazníků se tímto způsobem rozhodl měřit také konkurenční Electroworld.

Právě elektronika se stala nejčastějším artiklem, který padá do slevového nákupního koše, který naplnili obchodníci, aby uspokojili lovce slev. Zákazníky lákají na televize, chytré telefony, PlayStation 4 či bílou techniku údajně zlevněnou o desítky procent.

Nákupní i virtuální nákupní košíky jsou rekordně přeplněné i v menších obchodech. „Nárůst obratu bude ve srovnání s běžným dnem minimálně o 200 procent,“ říká Michal Švihnos z řetězce Expert Elektro. V něm jdou kromě elektroniky a příslušenství nejvíce na odbyt také přípravky péče o tělo a zdraví.

Skupina Mall Group za všechny země, ve kterých působí, odhaduje tržby v rámci současné slevové akce na 250 milionů korun, což je oproti loňsku nárůst o polovinu.

Obchodů, které se do Černého pátku zapojují, přibývá. V e-shopech s elektronikou se to stalo takřka povinností. Podle srovnávače promo letáků AkcniCeny.cz slevové akce probíhají i v obchodních řetězcích Tesco či Albert nebo prodejnách Sportisimo. Do akce se letos zapojila také více než desítka obchodů outletu Freeport, kterým tržby rostou o desítky procent.

Kouzelníci z marketingu

Už ohraným trikem jsou ale hrátky marketingových oddělení se slevami. Těm se někdy těžko věří, přesto se k nim obchody vracejí. Zde uvádíme jen několik příkladů pro představu:

Alza.cz inzeruje toaletní vodu Hugo Boss 6 s 54procentní slevou za 599 korun. Plná cena za 50 ml balení je podle obchodu 1 290 korun. To je však cena vyhnaná do astronomických výšin, za kterou by si zřejmě nikdo voňavý flakón nekoupil. Ve specializovaných e-shopech se nabízí běžně za zhruba 700 korun a na srovnavači cen Heureka.cz se cena už několik let drží kolem 800 korun.

Průměrná cena Hugo Boss No 6 toaletní voda 50 ml na Heureka.cz

Průměrná cena Hugo Boss No 6 toaletní voda 50 ml na Heureka.cz

Nákupní galerie Mall.cz, která je po Alze druhým největším internetovým obchodem v tuzemsku, nabízí zdánlivě lákavou slevu například u kávovaru Krups KP 100B Nescafé Dolce Gusto Piccolo. S údajně 50procentní slevou si jej můžete pořídit za 999 korun. Sleva je odvozena z maloobchodní ceny 1 999 korun. I ta je však odtržená od reality na trhu. Není problém stejný produkt sehnat za plnou cenu pod 1 100 korun, průměrná cena na srovnavači Heureka.cz se v posledním roce pohybuje mírně pod 1 500 korun.

Mall.cz tvrdí, že slevy odvozuje z doporučených nebo vlastních maloobchodních cen. „Umělé navyšování cen u nás nepřichází v úvahu, máme nastavená velice striktní interní pravidla, která musejí všechny obchodní týmy při stanovování cen dodržovat,“ říká mluvčí společnosti Jan Řezáč.

Papírový leták obchodu Euronics zase láká na přední straně na pračku Whirlpool s 62procentní slevou za 5 999 korun. Původní cena má být 15 990 korun, nicméně když se prokliknete na webovou stránku obchodu, zjistíte, že pračka před slevou stojí jen 10 490 korun. I v tomto případě je tak inzerovaná sleva nafouknutá a matoucí.

Vývoj ceny kávovaru Krups KP 100B na Heureka.cz.

Vývoj ceny kávovaru Krups KP 100B na Heureka.cz.

Takto by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho. Obchody si sice nepočínají v rozporu se zákonem, pozorovatel však dospěje k závěru, že slevy velmi často nejsou zdaleka tak výhodné, jak se na první pohled tváří.

„Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jen vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou. Rozhodně to není tak, že by dnes zákazník nakoupil supervýhodně. Alespoň tedy ne v kamenných prodejnách,“ říká Zuzana Štěpánková z portálu Akčníceny.cz, který sleduje zboží ve slevách.

Využili jste slev v rámci Černého pátku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. prosince 2016. Anketa je uzavřena.

NE 3075
ANO 387

Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje velké internetové obchody, etiku ve smyslu uvádění skutečných slev ve svém kodexu nijak neupravuje.

„Odvozování slev by mělo vycházet z reálného podkladu, kterým často bývají doporučené maloobchodní ceny od výrobce. A to jak v České republice, tak i v zahraničí,“ říká ředitel asociace Jan Vetyška. Zákazníkům radí, aby si ceny na internetu před nákupem raději porovnávali.

Loni se v USA při Černém pátku zákazníci kvůli zboží i servali:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.