Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Slevy za rychlé klikání. E-shopy měly na Černý pátek dvojnásobné tržby

  4:00aktualizováno  4:00
Namísto zběsilého běhu za zlevněnými televizory či PC hrami se v pátek ráno na českém internetu klikalo jako na burze. E-shopy si pochvalují dvojnásobné tržby, které byly v některých případech rekordní. Černý pátek je čím dál oblíbenější, ale kamenným obchodům se vyhýbá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Takzvaný Black Friday je v USA od roku 1961 nejoblíbenějším nákupním dnem v roce. Do českého prostředí proniká až v posledních letech a až na výjimky jen virtuálně - o nejvyšší slevy se přetahují vlastně jen e-shopy. Ty si však letos při pohledu na účty libují.

E-shopy levnější po celý rok

Nakupujte v e-shopech přes CashBack stránku VratnéPeníze.cz a ušetřete stovky až tisíce korun ročně.

„Vzhledem k výši slev, které dosahovaly až 83 procent, jsme ze strany 

zákazníků zaznamenali obří zájem,“ vylíčila ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. Pochvalné hodnocení je slyšet i z úst konkurentů, například obchodu Alza.cz, CZC.cz, nebo Mall.cz, který se akce letos zúčastnil poprvé. Internetoví prodejci utržili během pátku až dvojnásobek oproti běžným dnům v roce. Kolik je to v penězích, uvádět nechtějí.

Ve slevách, které dosahovaly až 83 procent (průměrné slevy však byly i o polovinu nižší) se objevily notebooky, tablety, telefony, počítačové hry, ledničky a další zboží. Některé e-shopy akci oproti loňsku výrazně rozšířily, se slevou nabízely několik stovek položek.

Notebooky zmizely do tří minut

Černý pátek, tuzemská obdoba nejoblíbenějšího nákupního dne v USA, má přesto ryze česká pravidla. Postrádá soutěživost, ve níž Američané v nákupní horečce běhají od regálu k regálu, aby získali zlevněný televizor nebo iPhone dříve než druzí. V Česku naopak vyhrává ten, kdo má rychlejší prsty a lépe to umí s počítačovou myší.

Černý pátek

Zatímco v ČR se loví slevy na internetu, v USA i Británii lidé vyrážejí do obchodů bojovat s davy zákazníků o pár zlevněných kusů.

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se...

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se naskytnou, jakmile začne slevové šílenství. Zákazníci se perou o televizor ve slevě v obchodě Asda ve Wembley. Televizory jsou jedním z nejžádanějších artiklů.

„Zájem ze strany zákazníků byl obrovský, ty nejžádanější produkty se vyprodaly již během několika málo minut. Zaznamenali jsme třeba případ, kdy byl notebook v počtu 80 kusů vyprodán dokonce do tří minut od spuštění slevy,“ popsal mluvčí on-line prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz Kamil Demuth hektický začátek dne, který se stal obratově nejsilnějším dnem v historii firmy. Počet objednávek oproti loňsku i ve srovnání s jinými dny minulého týdne vzrostl na dvojnásobek.

Některé e-shopy kvůli velkému zájmu akci prodloužily do sobotní půlnoci. A Alza.cz slevy spustila dokonce už v pondělí. I v tomto nesouladu se tuzemský Černý pátek liší od svého amerického vzoru Black Friday, který se rozprostírá nanejvýš do dvou dnů. Slevy v USA někde začínají už ve čtvrtek, který si získává přízvisko Grey Thursday, tedy Šedivý čtvrtek. Největší rozdíl je však v něčem jiném. Tuzemského slevového svátku se zúčastňují především e-shopy.

„Slevy jsou cestou do záhuby...“

Kamenné obchody s e-shopy většinou nechtějí ve slevách soutěžit. Výjimkou je třeba řetězec s elektronikou Okay, který však ve svých 130 prodejnách v ČR a na Slovensku nabídl nejvyšší slevy okolo 45 procent. Na internetu je dravější konkurence, což je znát i na této slevové akci.

Tržby o adventu

První advent zvedl tržby obchodníkům až o desítky procent

Vánoční trhy v Hradci Králové

Vánoční trhy v Hradci Králové

„Černého pátku se nezúčastňujeme. Je to vysloveně aktivita, která vznikla na internetu v Česku,“ vysvětluje mluvčí prodejen Euronics Bohuslav Komín, proč se do akce obchody nezapojily. „Nemohu mluvit za ostatní, ale myslím, že dávat slevu za slevou je cesta do záhuby. Obchody potřebují prodávat s nějakým ziskem, aby mohly dál fungovat. Prodávat dlouhodobě s marží, která není únosná a nepřináší zisk, nejde. Nemůžeme si to dovolit,“ dodal Komín.

Kamenné obchody tvrdí, že slevových akcí je během roku už dost. „Podle nás došlo ke značné devalvaci a nadužívání ‚černého pátku‘ jako komunikačního nástroje. Snažíme se zákazníkům nabídnout zajímavé možnosti k nákupu, bez toho aniž bychom je časově limitovali na 24 hodin,“ uvedl mluvčí Electro Worldu Petr Jiras.

Podle kreativního ředitele agentury Konektor Martina Charváta se Černý pátek v kamenných obchodech neujal proto, že vytvářejí plán na speciální akce a slevy dlouho dopředu, zatímco e-shopy mohou reagovat mnohem rychleji a pružněji a také proto, že akce od začátku byla zaměřena hlavně na slevy elektroniky, která se nakupuje především přes internet. „V každém případě by mohl být Černý pátek zajímavý marketingový doplněk k původně českému (přesněji československému) ‚vynálezu‘ z dvacátých let: bronzové, stříbrné a zlaté neděli,“ myslí si Charvát.

Tím, že se Černý pátek omezuje na e-shopy, se spíše podobá americkému Cyber Monday, který je slevovým dnem e-shopů. Black Friday (a Thursday) byly v USA klidnější než loni. Za dva slevové dny se tržby meziročně zvedly o 22 procent, Američané utratili zhruba 12 miliard dolarů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.