Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Slevy za rychlé klikání. E-shopy měly na Černý pátek dvojnásobné tržby

  • 40
Namísto zběsilého běhu za zlevněnými televizory či PC hrami se v pátek ráno na českém internetu klikalo jako na burze. E-shopy si pochvalují dvojnásobné tržby, které byly v některých případech rekordní. Černý pátek je čím dál oblíbenější, ale kamenným obchodům se vyhýbá.

Takzvaný Black Friday je v USA od roku 1961 nejoblíbenějším nákupním dnem v roce. Do českého prostředí proniká až v posledních letech a až na výjimky jen virtuálně - o nejvyšší slevy se přetahují vlastně jen e-shopy. Ty si však letos při pohledu na účty libují.

E-shopy levnější po celý rok

Nakupujte v e-shopech přes CashBack stránku VratnéPeníze.cz a ušetřete stovky až tisíce korun ročně.

„Vzhledem k výši slev, které dosahovaly až 83 procent, jsme ze strany 

zákazníků zaznamenali obří zájem,“ vylíčila ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. Pochvalné hodnocení je slyšet i z úst konkurentů, například obchodu Alza.cz, CZC.cz, nebo Mall.cz, který se akce letos zúčastnil poprvé. Internetoví prodejci utržili během pátku až dvojnásobek oproti běžným dnům v roce. Kolik je to v penězích, uvádět nechtějí.

Ve slevách, které dosahovaly až 83 procent (průměrné slevy však byly i o polovinu nižší) se objevily notebooky, tablety, telefony, počítačové hry, ledničky a další zboží. Některé e-shopy akci oproti loňsku výrazně rozšířily, se slevou nabízely několik stovek položek.

Notebooky zmizely do tří minut

Černý pátek, tuzemská obdoba nejoblíbenějšího nákupního dne v USA, má přesto ryze česká pravidla. Postrádá soutěživost, ve níž Američané v nákupní horečce běhají od regálu k regálu, aby získali zlevněný televizor nebo iPhone dříve než druzí. V Česku naopak vyhrává ten, kdo má rychlejší prsty a lépe to umí s počítačovou myší.

Černý pátek

Zatímco v ČR se loví slevy na internetu, v USA i Británii lidé vyrážejí do obchodů bojovat s davy zákazníků o pár zlevněných kusů.

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se naskytnou, jakmile začne slevové šílenství. Zákazníci se perou o televizor ve slevě v obchodě Asda ve Wembley. Televizory jsou jedním z nejžádanějších artiklů.

„Zájem ze strany zákazníků byl obrovský, ty nejžádanější produkty se vyprodaly již během několika málo minut. Zaznamenali jsme třeba případ, kdy byl notebook v počtu 80 kusů vyprodán dokonce do tří minut od spuštění slevy,“ popsal mluvčí on-line prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz Kamil Demuth hektický začátek dne, který se stal obratově nejsilnějším dnem v historii firmy. Počet objednávek oproti loňsku i ve srovnání s jinými dny minulého týdne vzrostl na dvojnásobek.

Některé e-shopy kvůli velkému zájmu akci prodloužily do sobotní půlnoci. A Alza.cz slevy spustila dokonce už v pondělí. I v tomto nesouladu se tuzemský Černý pátek liší od svého amerického vzoru Black Friday, který se rozprostírá nanejvýš do dvou dnů. Slevy v USA někde začínají už ve čtvrtek, který si získává přízvisko Grey Thursday, tedy Šedivý čtvrtek. Největší rozdíl je však v něčem jiném. Tuzemského slevového svátku se zúčastňují především e-shopy.

„Slevy jsou cestou do záhuby...“

Kamenné obchody s e-shopy většinou nechtějí ve slevách soutěžit. Výjimkou je třeba řetězec s elektronikou Okay, který však ve svých 130 prodejnách v ČR a na Slovensku nabídl nejvyšší slevy okolo 45 procent. Na internetu je dravější konkurence, což je znát i na této slevové akci.

Tržby o adventu

První advent zvedl tržby obchodníkům až o desítky procent

Vánoční trhy v Hradci Králové

„Černého pátku se nezúčastňujeme. Je to vysloveně aktivita, která vznikla na internetu v Česku,“ vysvětluje mluvčí prodejen Euronics Bohuslav Komín, proč se do akce obchody nezapojily. „Nemohu mluvit za ostatní, ale myslím, že dávat slevu za slevou je cesta do záhuby. Obchody potřebují prodávat s nějakým ziskem, aby mohly dál fungovat. Prodávat dlouhodobě s marží, která není únosná a nepřináší zisk, nejde. Nemůžeme si to dovolit,“ dodal Komín.

Kamenné obchody tvrdí, že slevových akcí je během roku už dost. „Podle nás došlo ke značné devalvaci a nadužívání ‚černého pátku‘ jako komunikačního nástroje. Snažíme se zákazníkům nabídnout zajímavé možnosti k nákupu, bez toho aniž bychom je časově limitovali na 24 hodin,“ uvedl mluvčí Electro Worldu Petr Jiras.

Podle kreativního ředitele agentury Konektor Martina Charváta se Černý pátek v kamenných obchodech neujal proto, že vytvářejí plán na speciální akce a slevy dlouho dopředu, zatímco e-shopy mohou reagovat mnohem rychleji a pružněji a také proto, že akce od začátku byla zaměřena hlavně na slevy elektroniky, která se nakupuje především přes internet. „V každém případě by mohl být Černý pátek zajímavý marketingový doplněk k původně českému (přesněji československému) ‚vynálezu‘ z dvacátých let: bronzové, stříbrné a zlaté neděli,“ myslí si Charvát.

Tím, že se Černý pátek omezuje na e-shopy, se spíše podobá americkému Cyber Monday, který je slevovým dnem e-shopů. Black Friday (a Thursday) byly v USA klidnější než loni. Za dva slevové dny se tržby meziročně zvedly o 22 procent, Američané utratili zhruba 12 miliard dolarů.