Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benzin v Česku zlevňuje, ale na D1 ne. U některých pump ceny i rostou

  5:18aktualizováno  5:18
Čerpací stanice podél dálnice D1 stojí tak trochu mimo čas a prostor. Zatímco v celém Česku cena benzinu strmě klesá, podél nejvytíženější dálnice se už několik měsíců tankuje za 39,90 Kč za litr. A například Shell u Velkého Meziříčí kvůli srovnání cen s konkurencí dokonce zdražoval.
Ceny benzinu u hlavní dopravní tepny Česka se téměř nemění. Ilustrační snímek

Ceny benzinu u hlavní dopravní tepny Česka se téměř nemění. Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Kvůli přebytku ropy na světovém trhu zlevnil benzin během minulého týdne o 13 a nafta o 12 haléřů. Jsou to však pouze průměrná čísla. Z dat specializovaného serveru České pošty TankujLevněji.cz vyplývá, že některé pumpy zůstávají vůči výkyvu cen na burzách netečné a s cenami nepohnuly po celé měsíce.

Například stanice Agip na D1 Herálec-Mikulášov drží cenu 39,90 Kč u Naturalu 95 i nafty minimálně od poloviny srpna. Stejně se chová OMV Brno-Troubsko, a Shell u Velkého Meziříčí podle serveru ceny dokonce srovnal s konkurencí a zdražil palivo o 20 haléřů. Za stejnou dobu přitom cena benzinu na burze v Rotterdamu klesla o 1,85 koruny, u nafty dokonce téměř o dvě koruny.

Podle šéfa Společenství čerpacích stanic (SČS) Ivana Indráčka se průměrná marže pumpařů pohybuje kolem 1,50 koruny. Část z nich, především ti u významných dálničních tahů a ve velkých městech, z toho však vybočuje. „Co dříve nebývalo, je takto velký rozdíl mezi cenami v malých obcích a na dálnicích. Rozdíl býval vždy třeba tři koruny, ale dnes je větší,“ říká Indráček.

Analytici neočekávají, že by se světový trend měl obrátit. Počítají naopak s dalším poklesem velkoobchodních cen. Zda na to zareagují zpětně i pumpaři na nejlukrativnějších místech, není jisté. Cenovou politiku firmy obvykle nekomentují.

Z českých silnic zmizí značky Agip i Slovnaft

Tuzemští řidiči by se měli připravit i na další změny na trhu, které se projeví především v příštím roce a výrazně ovlivní nejen to, kolik peněz projedou. Je to především expanze maďarské skupiny MOL. Ta nedávno koupila české pobočky čerpacích stanic Agip a LukOil. V prvním případě obchod už posvětila Evropská komise, ve druhém se zatím čeká na verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle Antona Molnára, mluvčího společnosti Slovnaft spadající do impéria MOL, začnou z Česka v průběhu příštího roku mizet značky Agip i Slovnaft. Nahradí je jednak PapOil, který maďarská skupina získala před dvěma lety, a jednak zelenorudé logo MOL. To společnost zatím v Česku nepoužívá. Po završení veškerých transakcí vznikne v Česku silný hráč s 318 stanicemi, druhý největší po dominující Benzině.

„Tyto dvě firmy budou ovládat polovinu trhu s pohonnými hmotami v Česku. Obavy z nekonkurenčního prostředí jsou určitě oprávněné, ale až čas ukáže, jestli společnosti zneužívají své silné postavení na trhu,“ míní analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak.

MOL každopádně neskrývá ambice ovládnout až čtvrtinu trhu, takže se spekuluje o tom, koho by ještě mohl pohltit. V minulosti se mluvilo o odchodu OMV z Česka, podle mluvčího Johannese Vettera však společnost s dalším rozprodejem zahraničních aktivit nepočítá. Často se skloňuje také síť Shell, firma to však nikdy nepotvrdila.

Autor:


Témata: Dálnice D1, Lukoil, Shell




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.