Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Certifikát za propagaci Ježíška? U firem by mohl zabodovat

  8:03
Zahoďte Santu Clause a zaštiťte se Ježíškem, zákazníci se vám jen pohrnou! Podobně se bude snažit apelovat na firmy agentura Commservis, která usiluje o návrat českých symbolů do tuzemských vánočních reklam. V letošní kampani firmám nabídne certifikát, který stvrdí jejich rozhodnutí propagovat pouze české pojetí Vánoc. Firmám by se podle odborníků mohl vyplatit.

Certifikát na Ježíška. | foto: Commservis

"Kampaň spustíme tento týden. Certifikát si bude moci koupit každá společnost, která se zaváže používat pouze české symboly ve vánočních reklamách a odmítne spojovat své zboží se soby, ponožkami či Santa Clausem, tedy symboly, které kazí vkus a originalitu našich Vánoc," říká Adam Dušek z firmy Commservis, která za propagaci českých Vánoc bojuje druhý rok.

Darovací list, který si bude moci firma vystavit ve výloze, půjde pořídit od jednoho tisíce korun. Všechny peníze, které agentura takto vybere, pošle na dětskou onkologickou nadaci Krtek.

Podle odborníků by mohla mít tato akce úspěch. Veřejné přihlášení se k českým tradicím totiž může firmám pomoci přilákat další zákazníky, protože Češi začínají být západními symboly přesyceni a přestávají na ně slyšet.

"Evropa se začíná vymezovat proti globalizaci a důraz na českou tradici tak může lidi oslovit. Firmám, které toho dobře dokáží využít, se to může finančně vyplatit," domnívá se Jiří Mikeš, odborník na reklamu z VŠE.

České vánoční symboly jdou do popředí

Na to, že si Češi touží po klasickém pojetí Vánoc, začíná sázet  čím dál tím více firem.

Albert: Vánoční reklama 2009

"Letos jsme kampaň postavili na českých symbolech, tedy sněhu, andílcích a stromcích. V zákaznických testech jsme totiž zjistili, že právě tyto symboly mají u lidí úspěch a oslovují je," říká Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold Czech Republic, která provozuje prodejny Albert.

Certifikát zdůrazňující podporu českého pojetí Vánoc je podle Kytýra zajímavý nápad, o kterém by Ahold mohl uvažovat.

Na české symboly se zaměří také Tesco. "V naší kampani Santu nenajdete, jen klasické prasátko, kapra, stromeček," zdůrazňuje mluvčí společnosti Eva Karasová.

PRE: Vánoční reklama 2008

Pražská energetika loni používala zahraniční vánoční symboly. Letos sáhne jen k českým.

Zahraniční symboly letos ze své propagace vyloučí i Pražská energetika (PRE), která je loni využívala ve své vánoční hře. V té člověk závodil na dráze lemované například ponožkami určenými pro Tátu Vánoc (Father Christmas), britskou verzi Santa Clause.

"Letos v naší kampani nic západního není. Máme v ní vesničku zapadlou sněhem, kostelíček, stromečky, kouličky a hvězdičky. K této kampani jsme sáhli spontánně, žádný výzkum jsme si kvůli tomu nedělali. Prosazování českých symbolů je ale sympatické, a tak můžeme příště uvažovat i o certifikátu," uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.

Vodafone: Vánoční kampaň 2009

Na tradičního kapra a stromeček vsadí letos i Vodafone, který si v minulosti dělal legraci z dovezených symbolů tak, že v reklamě nechal účinkovat čivavy převlečené za falešné soby.

"Podle našich průzkumů mají lidé tendenci vracet se k tradičním symbolům. Letošní kampaň jsme proto postavili na typických českých svátečních momentech, které lidé zachycují pomocí MMS," říká Alžběta Weinfurtová z Vodafone Czech Republic s tím, že operátor se tak dostatečně hlásí k odkazu českých Vánoc a certifikát na to nepotřebuje.

Aquapark Čestlice: Vánoční reklama 2009

Některé firmy však na lákadlo v podobě Ježíška nevěří. "My bychom certifikát nevyužili. Zákazníky oslovujeme vánoční čepičkou ve stylu Santa Clause. Je to dáno naší cílovou skupinou klientů, kterou tvoří mladí aktivní lidé. Ty podle našeho přesvědčení osloví více moderní forma komunikace než klasické staročeské pojetí," vysvětluje Michaela Kokotková  z marketingového oddělení čestlického aquaparku Aquapalace Praha.

Také švédský prodejce nábytku Ikea o příklonu k české tradici neuvažuje. Letos totiž naopak v Česku, Maďarsku a Slovensku spustil kampaň propagující švédského Santa Clause - skřítka Tomtena.

IKEA: Vánoční kampaň 2009

"České Vánoce ctíme, ale jsme švédská firma a Čechy bychom rádi seznámili s našimi kořeny. Lidem se symbol skřítka líbí, kupují si malé ozdobičky, které ho znázorňují, a od prvního dne, co jsme kampaň spustili, se návštěvnost stránek zvedla na dvojnásobek," pochvaluje si mluvčí Ikea ČR JIndra Válová.

Společnost podle ní neočekává, že Češi "vyskřítkují" pokoje. "Ale dokud bude Ikea Ikeou, tak švédskou tradici budeme zachovávat," dodává.

Podle Mikeše je pravděpodobnost toho, že se nadnárodní řetězec přikloní k české kampani malá. "Zahraniční šéfové budou těžko slyšet na to, že by se měla pro každý region vytvářet jiná reklama," vysvětluje.

Coca-Cola: Vánoční reklama 2009

Česká pobočka amerického výrobce populárního nealkoholického nápoje Coca-Cola mu dává za pravdu. "Kampaně přejímá ze zahraničí a nedovedu si představit, že bychom je měnili, když jsou na ně naši zákazníci už zvyklí a očekávají je," uvedla mluvčí společnosti pro Českou republiku Zuzana Svobodová.

Podle ní je sice možné vyžádat si souhlas k úpravě kampaně na lokální prostředí, ale v době krize podle ní není ani možné uvažovat o tom, že by Coca-Cola vyčlenila peníze na speciální kampaň pro Česko.

"Pokud bychom z průzkumů zjistili, že Češi klasické vánoční symboly zásadně vyžadují, dalo by se o tom v budoucnosti přemýšlet," dodala. 

Dáváte přednost českým vánočním symbolům před zahraničními?

celkem hlasů: 8041

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 21. listopadu 2009. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 7277

JE MI TO JEDNO
JE MI TO JEDNO 518

NE, RADĚJI MÁM SANTU CLAUSE A JINÉ ZAHRANIČNÍ SYMBOLY
NE, RADĚJI MÁM SANTU CLAUSE A JINÉ ZAHRANIČNÍ SYMBOLY 246

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Klimatické změny zasáhly i liči. Letošní sklizeň ovoce v Číně bude poloviční

18. května 2024

Čínská úroda liči doplatila na extrémní počasí. Tamní pěstitelé nyní po vleklých deštích sčítají...

Michelina získal stánek s tacos v Mexiku. Dá se v něm najíst za stovku

18. května 2024

Mexický stánek, kde dostanete pouze tacos a ani si nebudete mít kam sednout. I tak může vypadat...

Daňová kouzla jsou pryč, firmy si to už nedovolí. Expertka o změnách v daních

18. května 2024

Premium Konsolidační balík, který loni schválila vláda, změnil řadu daní. Novinky se týkají třeba daně z...

Superhrdinové jsou out. Hollywood zaměřil pozornost na svět videoher

18. května 2024

Období, v němž američtí filmoví producenti posledních několik let přetavovali vesměs marvelovskou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...