Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi cestují víc a za méně peněz

  20:23aktualizováno  20:23
Stále více Čechů vyráží na zahraniční dovolené. Nahrává jim silná koruna a tvrdá konkurence cestovních kanceláří, které tlačí ceny dolů, což platí i letos. S největšími cestovními kancelářemi loni vyrazilo, zejména do přímořských letovisek, o desítky tisíc klientů více než v předchozím roce.

Největší hráči a soupeři na trhu, cestovní kanceláře Fischer a Čedok, zaznamenali loni shodný, pětiprocentní nárůst prodaných zahraničních zájezdů. V případě kanceláře Fischer představoval výsledek 252 tisíc zájezdů a u Čedoku 180 tisíc.

Cestovní kanceláře v Česku svádějí o klienty tuhý konkurenční boj. Ten se odehrává zejména v rovině "garance nejnižších cen", nejrůznějších slev a posunutím věku při akcích "děti zdarma" až k hranici dospělosti.

Právě průměrné nižší ceny loňských zájezdů způsobily podle mluvčí kanceláře Fischer Věry Kudynové pokles tržeb o 236 milionů na celkových 3,3 miliardy. Konkurenční boj stejně ovlivnil i Čedok, kterému klesly tržby o sto milionů na dvě miliardy.

Tržby i prodané zájezdy naopak rostly dalším velkým hráčům, například cestovním kancelářím Firo-tour či Exim Tour. "Tržby vzrostly o čtyřicet procent na téměř miliardu, letos čekáme více než dvacetiprocentní růst," uvedl obchodní ředitel Exim Tour Jan Koláčný.

První "čtyřka" prodá zájezdy celkově za sedm miliard, a dělí se tak o polovinu trhu. O zbytek soupeří dalších téměř tisíc cestovních kanceláří. Česká republika patří počtem cestovních kanceláří na tisíc obyvatel k nejhustším v Evropě.

V Česku jich je šestkrát více než v mnohem větším Německu a ve srovnatelně velkém Rakousku nabízí služby turistům padesátka firem. Vysoký počet kanceláří sice nahrává cenově turistům, ale na druhé straně je vyšší riziko.

"Zákon definuje cestovní kancelář jako firmu, která nabízí dvě nebo více služeb. Mnoho podnikatelů to obchází tak, že cenu za dopravu si účtuje jedna firma, ubytování pak jiná, která patří třeba manželce. Tito podnikatelé pak nemusí platit pojištění. To deformuje trh," uvedl nedávno šéf Asociace cestovních kanceláří Michal Šeba.

Vyšší ochranu má přinést chystaná změna zákona o podnikání v cestovním ruchu. "Definice zájezdu by se mohla změnit, aby zákon více chránil klienty," uvedl náměstek ministra pro místní rozvoj Čestmír Sajda.

Obliba domácí dovolené poráží zahraničí
Na zahraniční pláže či hory vyráží sice stále více turistů, více Čechů však využívá rekreaci v tuzemsku. Valná většina z nich k tomu ani nepotřebuje asistenci cestovní kanceláře.

Zatímco ročně vyjede do zahraničí zhruba 2,6 milionu lidí, v tuzemských horách či u břehů rybníků, přehrad a řek tráví odpočinek 5,2 milionu osob. Služeb cestovní kanceláře na domácí dovolenou přitom využilo asi půl milionu lidí.

"Nabídky cestovních kanceláří na Česko jsou v poslední době zajímavější. Už nejde jen o ubytování, ale i o zajímavé doplňkové programy," říká Šeba. Kromě lepšících se nabídek domácí dovolené hraje podle odborníků nezanedbatelnou roli fakt, že cesty do zahraničí jsou podstatně dražší.

Zatímco dovolená v Česku vyjde v průměru na 4600 korun na osobu, v zahraničí je to o téměř čtyři tisíce více. Zlákat Čechy k domácí turistice se snaží i Česká centrála cestovního ruchu.

Obce a kraje se podle šéfa centrály Davida Gladiše snaží vylepšovat podmínky pro cestovní ruch a dávají na to i více peněz. "Pro spoustu podhorských oblastí je turistika také jediná možnost rozvoje," soudí Gladiš.

Zájem o zahraniční dovolené však podle odborníků poroste. Dokládá to i skutečnost, že Češi jsou ochotni rok od roku utrácet více peněz. Podle průzkumu společnosti Medián je například čtvrtina lidí ochotna utratit za dovolenou deset až dvacet tisíc korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.