Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi chtějí kupovat domácí jídlo a pivo

  7:39aktualizováno  7:39
Češi se po třinácti letech od otevření trhu už nevrhají po zahraničních potravinách tolik jako dříve. Naopak toto zboží už ztratilo punc výjimečnosti a našinci vyhledávají především kvalitní domácí jídlo a mezi nápoji hlavně pivo. Ukázala to květnová anketa TNS Factum na iDNES.

Návrat k domácím výrobkům obecně také potvrzují průzkumy uskutečňované v několika letech po sobě společnostmi TNS Factum a Marktest.

V tom posledním se sice oproti loňsku nepatrně více lidí od odpovědi "kupuji české výrobky" přiklonilo k verzi "jak kdy" případně "nerozlišuji", přesto se však podpora českým potravinám drží nad šedesáti procenty.

"Z výzkumů provedených za poslední dva roky vyplývá, že české výrobky jsou vnímány jako důležitá součást celkové nabídky s výraznými preferencemi v některých oblastech," uvedla předsedkyně poradního sboru TNS Factum Jitka Vysekalová.

Zatímco v roce 1993 motivovala k nákupu domácího produktu jednoznačně cena, lidé postupně došli k názoru, že ne všechny zahraniční výrobky jsou kvalitní a že české zboží je v řadě položek srovnatelné.

České potraviny na iDNES drtivě vyhrály
V anketě na iDNES vyjádřilo své ano k otázce, zda by měla Česká republika stejně jako jiné evropské země podporovat kvalitní tuzemské potraviny, 1040 proti 24 záporně hlasujícím čtenářům.

"Hlavními důvody pro preferenci českých produktů je nyní především zvyk, podpora českých výrobců a srovnatelná kvalita se zahraničními produkty," míní Vysekalová.

Hlavně kvalitně
Z ankety také vyplynulo, že při rozhodování o nákupu potravin hraje nejdůležitější roli kvalita, kterou na prvním místě požadují dvě třetiny hlasujících.

Více o programu na podporu potravin 
Vyberete loupáček, či croissant?
Rozhovor s ministrem Palasem

Naproti tomu cena je důležitá pro necelou čtvrtinu hlasujících a nejméně lidí nakupuje především podle výrobce - tuto možnost zvolilo deset procent hlasujících.

V hospodách vedou utopenci
V poslední otázce ankety si každý mohl zvolit  výrobky, které by on sám označil známkou jedinečné kvality.

Mezi nápoji se nejčastěji vyskytovaly domácí značky piva, vína a minerálních vod, "tvrdému" alkoholu pak dominovaly hlavně rum a fernet.

Ze základních potravin lidé oceňují typicky české druhy chleba, tavené sýry, jogurty a výrobky domácích čokoládoven nebo pardubické perníky.

Mnoho respondentů zmiňovalo také nejrůznější pochoutky z hospůdek jako jsou utopenci, tlačenka s cibulí a nakládaný hermelín.

Autoři:


Témata: anketa, průzkum, Alkohol, Pivo


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příliš výjimek a chyby úředníků, kritizuje NKÚ správu daní z příjmů

Správa daně z příjmů fyzických osob je nepřehledná a složitá pro plátce i úřady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.