Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi chtějí v reklamě informace

  9:49
O tom, které médium zaručí nejúspěšnější reklamní kampaň, je možné vést dlouhé spory a k uspokojivé odpovědi zřejmě nedojdou ani největší odborníci. Z celkem 16 miliard, které spolkla česká reklama, neváhali zadavatelé investovat šest miliard do reklamy tiskové.

Někdy může krátký reklamní spot během přenosu olympiády zapůsobit lépe než dlouhodobá kampaň.

"Vím, že nejméně polovinu výdajů na reklamu platím zbytečně," říkávali někteří manažeři. "Jenže nevím kterou." Jisté je jedno - síla reklamy spočívá ve dvou věcech: v její nápaditosti a v jejím objemu.

ČTĚTE TAKÉ

ČEŠI DĚNNĚ ODRÁŽEJÍ
TISÍCE ÚTOKŮ REKLAMY

Reklamě kralují televize a tištěná média
V České republice výdaje za reklamu loni vzrostly asi o tři procenta na více než 16 miliard korun. Z nich jednoznačně vedly televize a tištěná periodika. Ta nechala daleko za sebou rozhlas, venkovní reklamy i internet.

Zvlášť televizní spoty snadno osloví desetitisíce lidí. Průměrný dospělý Čech před  televizí stráví každý den téměř čtyři hodiny. Přesto není možné jednoznačně říci, že je to ta nejlepší cesta, jak do reklamy investovat.

Češi jsou podle Marka Jakubovieho ze společnosti Universal McCann velmi racionální a slyší hlavně na věcné argumenty, proč si službu nebo výrobek pořídit.

"S tím možná souvisí i rychlý růst množství tiskových titulů. Ty jsou totiž téměř jako jediné médium schopné nabídnout komplexnější vysvětlení výhod nabízené značky," dodal Jakubovie.

Tisk je informativní, televize hraje na city
To souvisí i s rozdílným způsobem, kterým se reklama ve dvou nejrozšířenějších médiích prezentuje: zatímco v televizi se hraje především na emoce, tisková reklama se snaží poskytnout co nejpřesnější informace o produktu.

U televizní reklamy není třeba vždy všemu věřit a lidé s tím počítají. U tiskové reklamy taková zjednodušení nejsou možná - ta musí být důvěryhodná, potvrzuje i studie Unie vydavatelů.

Televize a tisk na prvním místě je struktura obvyklá i ve světě. S tím rozdílem, že například ve Spojených státech se firmy v první řadě snaží oslovit své klienty přímo.

To je ostatně také způsob, jak reklama nejlépe zapůsobí. Reklamních šotů už jsou lidé přesyceni a k řadě z nich, pokud se neuchylují k extravagancím, jsou v podstatě hluší. Nejlepší reklamou je doporučení přátel.

Proto se firmy snaží co nejvíce zalíbit. V USA se podle časopisu Economist začíná stávat módou, že společnosti rozesílají emailové zprávy, které obsahují vtipy, hry nebo filmové klipy, které pak oslovení  dál přeposílají svým přátelům.

Které médium je nejúčinější?
Originální tisková reklama nebude úspěšná, jestliže se neobjeví v tisku v dostatečném objemu. Ze studie, kterou vypracovala Unie vydavatelů, navíc vyplývá, že tisková kampaň musí být nápaditější než televizní. V takovém případě má i při nižších objemech větší úspěch než průměrná reklamní kampaň.

"Pro dlouhodobé působení reklamního sdělení je tisková kampaň nenahraditelná," říká se ve zprávě unie.

Podle ní samostatná televizní kampaň sice zvyšuje znalost značky rychleji než samostatná kampaň v tisku. Problém je, že konkurence je tak dravá, že její reklamní spoty brzy překryjí dojem z původní kampaně. Stručně řečeno - jak rychle se značka nebo výrobek dostane do povědomí potenciálních zákazníků, tak rychle z něj zase  zmizí.

Zavedené značce stačí jedno médium
"Pokud se jedná o nový výrobek, který vyžaduje rychlé vybudování povědomí, je účinnější použití rychlého média jako je televize nebo venkovní reklama. Nicméně ideální, ale finančně náročnější, je kombinace více médií tak, aby účinek zasáhl co nejvíc lidí," doplnil Marek Jakubovie.

U zavedené značky podle něj stačí vybrat jenom jedno médium nebo méně náročnější kombinaci.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Senátor Kennedy tepe Strnadův holding. Nechce prodat výrobce munice do Česka

18. dubna 2024  18:22

Nákup amerických výrobců munice a střeliva ze skupiny Vista Sporting Products českou zbrojovkou...

Německá nádraží dávají spát ukazatele odjezdů vlaků, spoří jim tak energii

18. dubna 2024

Vlaková nádraží v Německu zavedla úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby elektrické energie....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...