Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi chystají bohatší Vánoce, obchody tomu přizpůsobují své kampaně

  14:40
Češi si letos chtějí dopřát o trochu bohatšího Ježíška než loni. Více peněz za dárky hodlá vydat 70 procent Čechů. Obchodníci už se na větší chuť lidí utrácet těší a přizpůsobují tomu své vánoční strategie. Sociologové a reklamní odborníci však jejich očekávání tlumí. Upozorňují, že větší tržby možná získají, ale za cenu nízkých marží.
Češi letos hodlají utratit za vánoční dárky více peněz než loni. Obchodníci s tím počítají a důraz na nízké ceny pro ně v kampaních nebude hrát hlavní roli.

Češi letos hodlají utratit za vánoční dárky více peněz než loni. Obchodníci s tím počítají a důraz na nízké ceny pro ně v kampaních nebude hrát hlavní roli. | foto: Profimedia.cz

Každý Čech letos podle průzkumu společnosti Unilever, která sbírala během srpna a září informace od 500 lidí, hodlá za vánoční dárky utratit v průměru 3 233 korun, což je téměř o 130 Kč víc než před rokem.

Podle Petra Hantycha, manažera byznys analýz Unilever pro země střední a východní Evropy a Ruska, to sice není závratné číslo, ale může dokazovat probouzení se z krize.

Loni totiž Češi uváděli, že za dárky utratí o 15 procent méně peněz než v roce 2008, kdy za ně vydali téměř 3 700 Kč.

Obchody se připravují na vyšší tržby

Obchodníci potvrzují, že oživení na svých tržbách cítí a hodlají to využít i ve vánočních kampaních, které jim vždy přinášejí největší příval peněz v celém roce.

„Češi se z obav z krize postupně vzpamatovávají a začínají opět více utrácet. Letošní Vánoce tak budou o poznání bohatší a ponesou se více v rytmu značkových produktů. Například sortiment hraček rozšiřujeme o 30 % s důrazem na značky Mattel, Lego a Hasbro,“ říká šéf marketingu obchodního řetězce Tesco Michal Štádler.

Tesco ve své strategii rozděluje zákazníky na dvě kategorie. V první jsou lidé, pro něž je nízká cena stále nejdůležitějším faktorem jako loni, a těm řetězec nabídne větší sortiment.

Vedle nich však začíná sílit skupina lidí, kteří už peníze tak pečlivě nehlídají, pokud v regále uvidí nějakou netradiční specialitu. Pro ně Tesco rozšiřuje řadu takzvaných prémiových, tedy kvalitnějších, ale dražších značek, a snaží se je přesvědčit, že stojí za to o vánočních svátcích vyzkoušet například jehněčí maso, exotické ovoce či speciální vánoční dorty.

„Očekáváme, že průměrná výše vánočního nákupu letos stoupne přibližně o pět až deset procent,“ dodává mluvčí Teska Eva Karasová.

Růst tržeb v řádu procent nebo alespoň jejich stejnou výši očekává také druhá maloobchodní společnost Ahold, jež provozuje supermarkety a hypermarkety Albert. I ona se zaměří na široký sortiment levnějšího zboží a dále na to, aby v regálech měla hodně dražších delikates, které si během roku lidé nekupují, ale o Vánocích si je chtějí dopřát.

na pulty se vrací igráček, hračka husákových dětí

Rodičům dětí nabídne Albert hlavně postavičky Krtečka, Boba a Bobka či Rákosníčka a ze zahraničních značek bude sázet hlavně na panenky Barbie a hračky s motivy Spidermana a Starwars. „Očekáváme také velký návrat postaviček igráčka,“ dodává mluvčí Ahold Lukáš Hora.

Vyšší příjem očekává také síť prodejen s elektronikou ElectroWorld. Ta podle šéfa marketingu Jana Bosáka vidí, že lidé proti loňsku utrácejí více peněz, takže i letos očekává o Vánocích vyšší tržby.

„Na nízkou cenu jsme své kampaně necílili ani loni, takže se na to nebudeme zaměřovat ani letos. Lidi budeme lákat hlavně na příjemnější nákupní prostředí. Měníme kvůli tomu prodejny tak, aby byly přehlednější, děti si v nich mohly hrát na herních konzolích a lidé v nich nacházeli ještě pestřejší sortiment zboží jak toho dražšího, tak toho levnějšího,“ říká Bosák.

Experti velké útraty nečekají

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

I když obchodníci čekají vyšší tržby, odborník z Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA) radí, aby firmy ve svých kampaních důraz na levné zboží a výhodné nabídky nevynechávaly.

„Lidé budou stále velmi citlivě pozorovat cenu. Oživení na trhu je sice mírně cítit, ale lidé si už zvykli na velké slevy a budou je dále vyhledávat. Kdo se tomu nepřizpůsobí a nebude nabízet i na úkor nižších marží dárky, slevy a další bonusy, tak se těžko prosadí a růst tržeb čekat příliš nemůže. Platí to hlavně pro více zbytné zboží, jako je sportovní oblečení či nábytek,“ říká Martin Potůček z komunikační agentury HBA.

Prodejcům elektroniky, hraček či potravin se podle něj prodeje na Vánoce tradičně zvýší, protože to je zboží, bez kterého se nejoblíbenější svátky neobejdou. „V dalších měsících to budou mít ale i tito prodejci bez výrazných slev opět těžší. Lidé se slevami počítají a nebudou si chtít zvykat na jiné nákupní chování,“ dodává dodává Potůček.

K umírněné radosti z oživování ekonomiky nabádá obchodníky i Jana Hamanová ze společnosti SC&C, jež provádí marketingové a sociologické výzkumy v oblasti hodnot českých obyvatel.

„Průzkum Unilever mluví o čtyřprocentním růstu tržeb, což je na hranici statistické chyby. I když prvky oživení cítit jsou a nezaměstnanost se snižuje, tak bych obchodníkům radila, aby příliš optimističtí nebyli. Průzkum je navíc dělán ve velkém odstupu od Vánoc, a protože se ekonomická situace stále mění, mohou nakonec nákupy lidí dopadnout jinak,“ varuje Hamanová.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Flexibilní novela zákoníku práce zjednoduší podnikání, věří Jurečka

16. dubna 2024  14:15

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil v úterý tzv. flexibilní novelu...

Balík je na cestě, uhraďte danou částku. Pošta varuje před vlnou podvodů

16. dubna 2024  13:21

Česká pošta v poslední době zaznamenala vlnu podvodů, při nichž je zneužito její jméno v podvodných...

Trhy jsou v pohotovosti. Navzdory íránskému útoku na Izrael ceny ropy nestouply

16. dubna 2024  13:12

Kvůli očekávané reakci Izraele na víkendový útok Íránu jsou finanční trhy v pohotovosti. Týká se to...

Do elektroenergetické soustavy půjde víc peněz. Zlepší se i její bezpečnost

16. dubna 2024  11:20

Investice tuzemských provozovatelů elektroenergetických soustav v příštích letech proti současnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...