(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Češi utratí za Vánoce osm tisíc. Táhne chytré elektro i dřevěné hračky

  • 31
Za přípravu Vánoc letos Češi průměrně utratí přibližně o tři stovky víc než loni, a to 7 700 korun. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Cetelem. Nejčastějším dárkem bude oblečení a kosmetika. Až sedmdesát procent nákladů spolknou dárky pro děti, které nejvíce touží po hračkách, mobilech a tabletech.

S růstem ekonomiky se zvyšuje i částka, kterou jsou Češi letos ochotni vydat za Vánoce. Celkově plánují utratit za dárky, stromeček, výzdobu či jídlo o 330 korun více než loni.

Za samotné dárky chtějí lidé dát v průměru 4 900 korun, což je nárůst o 250 korun. Na jídlo a výzdobu půjde 2 300 korun a na vánoční stromek zhruba pětistovka.

Mezi nejčastější dárky bude patřit tradičně kosmetika, oblečení, knihy nebo parfémy. Každý pátý Čech plánuje nakupovat vybavení do domácnosti či kutilské potřeby. Mezi oblíbené předměty k obdarování bude patřit také spodní prádlo, šperky a hodinky.

Firmy před Vánocemi lákají brigádníky. Přidají až 20 korun na hodinu

Nákupní žně čekají zejména e-shopy. „Letošní Vánoce pro nás budou rekordní. Vloni tržby činily 410 milionů korun, letos očekáváme až 542 milionů, což je nárůst 33 procent,“ říká majitel internetového prodejce parfémů Vivantis.cz. O desítky procent navyšoval obchod tržby i během léta.

Podle dvou největších hráčů v online nakupování Mall.cz a Alza.cz je zájem o klasiku, jako jsou malé domácí spotřebiče, ale i například o smart elektroniku - například chytré hodinky, meteostanice či fitness náramky. „Smart elektronice patří budoucnost, což potvrzují i prodejní statistiky za letošní rok, kdy dosavadní prodeje inteligentních zařízení a gadgetů oproti roku 2014 stouply o více než 100 procent,“ uvedla Šárka Jakoubková z Alza.cz.

Vánoční dárky levněji přes cashback portál

Do e-shopu nepůjdete přímo, ale přes speciální odkaz „Přejít do obchodu“, který najdete u každého obchodníka na VratnéPeníze.cz. Ten pozná, že přicházíte z daného webu a vyplatí mu provizi. VratnéPeníze.cz poté vyplatí část této provize Vám jako odměnu na Váš účet. Nakupoval levněji lze např. na Mall.cz, Kasa.cz, Parfums.cz nebo Pilulka.cz.

Stále hodně lidí ale dává přednost klasice. Z hraček se prodávají nejvíce stavebnice Lego, hračky na dálkové ovládání, ale i dřevěné hračky. „Letos čekáme zvýšený zájem o klasické dřevěné hračky, které se vrací na scénu,“ uvedla Michala Gregorová z Mall.cz.

Podle Datartu jsou hity letošních Vánoce produkty péče o zdraví a tělo, jako jsou fény, epilátory, odšťavňovače, ale i dárky pro radost jako herní konzole nebo outdoorové kamery. Stálicí jsou chytré telefony nebo výpočetní technika.

Děti si přejí mobily a tablety

Oblíbeným dárkem jsou také peníze. Hotovostí plánuje podle průzkumu STEM/MARK udělat radost svým blízkým pětina lidí. Nejméně budou peníze darovat svým blízkým Pražané, naopak nejvíce lidé na Moravě.

S přibývajícím věkem lidé darují peníze k Vánocům častěji. V plánu to má 14 procent lidí do 30 let, u lidí starších 45 let je to už dvojnásobek. Platí také, že s vyšším dosaženým vzděláním obliba peněz jako dárku pro blízké významně klesá.

Mezi nejčastější vánoční přání patří oblečení, které chce pětina respondentů. Následují knihy, které preferuje 18 procent lidí, parfémy si přeje každá čtvrtá žena.

Dárky pro děti tvoří zpravidla 30 až 70 procent celkových nákladů na dárky. Podle výsledků průzkumu se o letošních Vánocích dočká vytouženého dárku 42 procentům dětí, což je o pět procentních bodů více než loni. Děti v předškolním věku si podle rodičů v drtivé většině přejí hračky.

Děti od šesti do deseti let vedle hraček, stavebnic a stolních her chtějí také mobilní telefony, tablety, čtečky, počítače a notebooky. Tři procenta dětí v tomto věku touží po finančních darech. U dospívajících hraje prim oblečení, mobily a peníze.

Téměř polovina lidí nakupuje dárky na poslední chvíli, významně přitom mezi nimi převažují muži. Poslední týden před Vánocemi se přestává utrácet v e-shopech, protože lidé spěchají do kamenných obchodů.

Útraty za vánoční dárky podle národnosti
Zeměútraty v USDútraty v Kč% mzdy
Velká Británie4461139015
USA382975615
Lucembursko31981479
Rakousko265676811
Francie265676811
Austrálie21254147
Německo21254149
Itálie212541412
Španělsko212541412
Česká republika191487825
Belgie15940607
Rumunsko117298832
Polsko74189011
Nizozemí4210721
Zdroj: CNBC
,