Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Čtvrtek 31. července 2014. Ignác

Drahý benzin žene Čechy k dieselovým autům. Prodeje rekordně stoupají

  4:00
Levnější nafta i úspornější motory způsobily, že Češi letos kupují nejvíce dieselových aut od roku 2004, odkdy existují detailní statistiky o registracích nových vozů v Česku. Ne každému se ale koupě auta na naftu vyplatí.

Ceny nafty jsou dlouhodobě nižší než u benzinu. Ilustrační foto

"Lidé okamžitě reagují na ceny nafty a benzinu," potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Letos mají naftový motor čtyři auta z deseti prodaných, ještě před pár lety byl podíl naftových aut jen čtvrtinový.

Dieselové motory byly dlouho záležitostí hlavně firemních vozů, postupně však začalo přibývat i lidí, kteří si je kupují jako soukromé. "Dělají se už i menší dieselové motory, dříve byla většina takových motorů o obsahu kolem dvou litrů, což spoustu lidí odrazovalo," dodal Tunkl. Teď jsou v nabídkách i naftové motory o obsahu 1,3 litru. Posun k dieselovým motorům souvisí i s tím, že si Češi kupují díky zlevňování čím dál větší auta.

Univerzální pravidlo, kdy se vyplatí koupit benzinový a kdy naftový motor, neexistuje.

Prodejci automobilů i odborníci na diesel se shodují, že se vyplatí přemýšlet o naftovém motoru při najetí nejméně 30 tisíc kilometrů ročně. Je také nutné jezdit delší trasy, ne jen krátké úseky po městech. Do výpočtů však přicházejí i další proměnné. Podle prodejců je u benzinových aut často skutečná spotřeba vyšší než ta oficiálně udávaná. U naftových aut je na tento údaj větší spolehnutí. Dopředu to však zjistíte těžko.

Servisní náklady u dieselů i benzinů se srovnaly

Podle Martina Vaculíka, technického poradce Světa motorů, má navíc každá automobilka různou cenovou politiku na dieselové motory. Výsledkem tak často bývá až stotisícový rozdíl v ceně podobně výkonného benzinového a dieselového motoru ve prospěch benzinu.

"Prodejům dieselů hodně pomohly některé akční nabídky, například octavia v edici Champion," přibližuje Radek Donner z NH Car. Teď je však u Škody Octavia cenový rozdíl přes osmdesát tisíc korun, při čistých nákladech na palivo se tak dražší motor zaplatí až po více než sto tisících kilometrech.

Proti dieselovým motorům mluvily dlouho i vyšší náklady na servis. "Servisní náklady jsou teď naprosto srovnatelné u benzinových i dieselových motorů," upozorňuje Vaculík. Podle něj naopak diesely prošly v minulosti kvůli požadavkům na emise větším vývojem, zatímco benzinové motory měly se zásadnějšími změnami zpoždění. Proto jsou podle Vaculíka teď v řadě případů i poruchovější.

Alternativní paliva Čechy nelákají

Nafta je dlouhodobě levnější než benzin, výjimkou bylo období vrcholu hospodářského růstu v roce 2007 a 2008, krátce cena nafty přesáhla benzin na přelomu loňského a letošního roku.

Oproti jiným evropským zemím má Česko stále relativně nízký podíl dieselových aut. Nejvíce jsou diesely zastoupeny ve Francii a v Belgii, kde jejich podíl dosahuje až 75 procent.

Češi kupují naftové motory kvůli úspoře, ale alternativním levnějším palivům se vyhýbají. S jiným než naftovým či benzinovým pohonem se prodá jen každé čtyřicáté auto. "Je to pro nás překvapení, protože alternativní pohony jsou už v nabídce většiny automobilek. Úspory jsou přitom u takových pohonů díky nižšímu zdanění větší," říká Tunkl. Větší orientace na naftu však není dobrou zprávou pro státní rozpočet: z každého litru má u nafty stát o dvě koruny méně než u benzinu.

Autor:
Témata: Ropa




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.