Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý benzin žene Čechy k dieselovým autům. Prodeje rekordně stoupají

  4:00
Levnější nafta i úspornější motory způsobily, že Češi letos kupují nejvíce dieselových aut od roku 2004, odkdy existují detailní statistiky o registracích nových vozů v Česku. Ne každému se ale koupě auta na naftu vyplatí.

Ceny nafty jsou dlouhodobě nižší než u benzinu. Ilustrační foto

"Lidé okamžitě reagují na ceny nafty a benzinu," potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Letos mají naftový motor čtyři auta z deseti prodaných, ještě před pár lety byl podíl naftových aut jen čtvrtinový.

Dieselové motory byly dlouho záležitostí hlavně firemních vozů, postupně však začalo přibývat i lidí, kteří si je kupují jako soukromé. "Dělají se už i menší dieselové motory, dříve byla většina takových motorů o obsahu kolem dvou litrů, což spoustu lidí odrazovalo," dodal Tunkl. Teď jsou v nabídkách i naftové motory o obsahu 1,3 litru. Posun k dieselovým motorům souvisí i s tím, že si Češi kupují díky zlevňování čím dál větší auta.

Univerzální pravidlo, kdy se vyplatí koupit benzinový a kdy naftový motor, neexistuje.

Prodejci automobilů i odborníci na diesel se shodují, že se vyplatí přemýšlet o naftovém motoru při najetí nejméně 30 tisíc kilometrů ročně. Je také nutné jezdit delší trasy, ne jen krátké úseky po městech. Do výpočtů však přicházejí i další proměnné. Podle prodejců je u benzinových aut často skutečná spotřeba vyšší než ta oficiálně udávaná. U naftových aut je na tento údaj větší spolehnutí. Dopředu to však zjistíte těžko.

Servisní náklady u dieselů i benzinů se srovnaly

Podle Martina Vaculíka, technického poradce Světa motorů, má navíc každá automobilka různou cenovou politiku na dieselové motory. Výsledkem tak často bývá až stotisícový rozdíl v ceně podobně výkonného benzinového a dieselového motoru ve prospěch benzinu.

"Prodejům dieselů hodně pomohly některé akční nabídky, například octavia v edici Champion," přibližuje Radek Donner z NH Car. Teď je však u Škody Octavia cenový rozdíl přes osmdesát tisíc korun, při čistých nákladech na palivo se tak dražší motor zaplatí až po více než sto tisících kilometrech.

Proti dieselovým motorům mluvily dlouho i vyšší náklady na servis. "Servisní náklady jsou teď naprosto srovnatelné u benzinových i dieselových motorů," upozorňuje Vaculík. Podle něj naopak diesely prošly v minulosti kvůli požadavkům na emise větším vývojem, zatímco benzinové motory měly se zásadnějšími změnami zpoždění. Proto jsou podle Vaculíka teď v řadě případů i poruchovější.

Alternativní paliva Čechy nelákají

Nafta je dlouhodobě levnější než benzin, výjimkou bylo období vrcholu hospodářského růstu v roce 2007 a 2008, krátce cena nafty přesáhla benzin na přelomu loňského a letošního roku.

Oproti jiným evropským zemím má Česko stále relativně nízký podíl dieselových aut. Nejvíce jsou diesely zastoupeny ve Francii a v Belgii, kde jejich podíl dosahuje až 75 procent.

Češi kupují naftové motory kvůli úspoře, ale alternativním levnějším palivům se vyhýbají. S jiným než naftovým či benzinovým pohonem se prodá jen každé čtyřicáté auto. "Je to pro nás překvapení, protože alternativní pohony jsou už v nabídce většiny automobilek. Úspory jsou přitom u takových pohonů díky nižšímu zdanění větší," říká Tunkl. Větší orientace na naftu však není dobrou zprávou pro státní rozpočet: z každého litru má u nafty stát o dvě koruny méně než u benzinu.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Drahý benzin žene Čechy k dieselovým autům. Prodeje rekordně stoupají

Já to nebyl, já to nebil! Když Bursík zaváděl svou 10 000 daň, tak jsem byl nastranej. Dnes jsem ovšem rád, že mé neekologické fáro bez problému...
pavel-v Mám benzínové auto a spotřebu neřeším. Kdyš jedu opatrně tak si vezme šest, když s "podlahou" tak 11 ... tak...
mě je to taky jedno, máme v rodině 2 auta. Benzińák a nafťák. Oba žerou stejně do 7 l/100 . Ten nafťák je mnohem větší,...
prngrr článek tak nějak od nikud nikam
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 761 příspěvků, poslední příspěvek 21. 9. 2012, 19:21



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.