(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prodeje aut na naftu v Česku rostou, „dieselgate“ navzdory

  • 216
Více než pět měsíců po vypuknutí skandálu s falšováním emisních testů německé automobilky Volkswagen čísla z Česka ukázala, že se podíl naftových motorů na tuzemských silnicích zvýšil. Znát je to i na čerpacích stanicích.

Prodeje naftových motorů v Česku posilují dlouhodobě, ale v posledních měsících svůj růst ještě zrychlily. Ještě před pěti lety se podíl naftových motorů pohyboval pod čtyřiceti procenty, teď stoupl na 46 procent - na úkor benzinu.

I když statistiky registrací nových aut mají určité zpoždění, lednová i únorová čísla už většinou obsahují údaje o autech, která byla objednaná po vypuknutí dieselgate. Důvodů k růstu podílu naftových motorů je podle odborníků několik. Velká část lidí je preferuje kvůli nižším provozním nákladům na ujetý kilometr a dlouhé výdrži. „Zároveň pro české motoristy nejsou tak důležité ekologické aspekty provozu automobilů,“ říká partner podnikového poradenství EY Petr Knap.

Češi si zamilovali velká auta, pětina loni prodaných vozů byla SUV

Podle něj hraje roli i zdejší silné postavení aut koncernů Volkswagen či Peugeot, které mají v dieselových motorech velmi dobrou pozici. To je dobře vidět na jejich prodejích - například u Volkswagenu tvoří diesely dvě třetiny prodejů aut v Česku. Podobné je to i u Peugeotu.

Větší poptávce po naftových motorech může nahrát i cena. Zatímco dlouhodobě platilo, že v zimě nafta na rozdíl od benzinu vždy podražila, letos se situace obrátila a v řadě případů lze do dieselu tankovat o tři koruny na litr laciněji. Způsobila to mírná zima, v řadě evropských zemí se naftou topí a menší poptávka po vytápění snížila její cenu.

Spotřeba nafty stoupá

Větší zájem o naftová osobní auta částečně dokládají i statistiky České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu o objemech natankovaných pohonných hmot v Česku.

Podle nich celková spotřeba nafty loni stoupla o čtyři procenta, benzinu jen o půl procenta. Z údajů se však nedá úplně zjistit, jak velkou částí se na tomto růstu podílely osobní vozy - poptávku po naftě u nás táhnou hlavně nákladní auta a silniční nákladní dopravě se loni dařilo.

Podle Václava Louly z asociace petrolejářů poptávka po automobilových benzinech dlouhodobě klesá, proti roku 2006 o čtvrtinu. Jen loni a předloni se propad zastavil, prodeje nepatrně rostly.

„Větší vliv na pokles má postupná obměna vozového parku v podnikatelské sféře. Z osobních automobilů benzinového provedení přesedají z ekonomických důvodů do dieselových vozidel,“ míní Loula. Dodal, že se nová auta na nižší celkové spotřebě zatím neprojevila, protože si většinu drží starší a „žravější“ vozy. Za celkovým nárůstem prodejů nafty vidí především oživení ekonomiky.

Roste také spotřeba stlačeného zemního plynu, za rok 2015 o 145 procent. V celkových prodejích nových vozů jsou však vozy na CNG stále okrajovou záležitostí s podílem pod dvě procenta.