Ve specializovaných prodejnách, jako jsou řeznictví či obchody s masem a uzeninami, nakupuje čerstvé maso 26 procent domácností. Stejné procento domácností volí při nákupu masa hypermarkety, uvádí průzkum.
V malých samoobsluhách nakupuje čerstvé maso 23 procent domácností. "Pak jsou až s velkým odstupem supermarkety a diskonty," uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. Supermarkety preferuje deset procent a diskontní prodejny osm procent domácností.
Spotřebitelé podle Cabala při výběru prodejny masa kladou důraz na čerstvost těchto potravin. "Tím lze také vysvětlit vysokou oblibu menších prodejen při nákupu masa. Ty svou polohou v blízkosti bydliště svých zákazníků vyhovují nárokům na koupi čerstvého zboží rychlé spotřeby," komentoval výsledky průzkumu Cabal.
Podle něj hraje důležitou roli také osobní kontakt s prodejcem. "Nákup v hypermarketu je zase podmíněn především tím, že jeho zákazníci nakoupí vše pod jednou střechou," uvedl Cabal.
Mezi obchodními řetězci, které nabízejí potraviny, jsou hlavním nákupním místem čerstvého masa a uzených výrobků hypermarkety Kaufland, za kterými následují prodejny Tesco a Maso Novák.
"V případě diskontních prodejen je zřejmé, že podstatná část jejich zákazníků nakupuje maso jinde," upozornil Cabal.
Výjimkou jsou ale diskontní prodejny Plus Discount, kde více než polovina zákazníků nakupuje také čerstvé maso. "Úspěch řetězce je úzce spojen s prodejnami Maso Novák, které jsou zpravidla umístěné v prostorách prodejen Plus," řekl Cabal.
Mezi supermarkety jsou nejúspěšnější obchodní řetězce Billa a Delvita, ve kterých nakupuje maso více než polovina zákazníků těchto řetězců.