Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují nejvíce terénních aut v historii. Čtyřkolky ale netáhnou

  5:30aktualizováno  5:30
Jízdu ve větším autě s vyvýšeným výhledem si dopřává v Česku čím dál více lidí. Prodeje terénních aut zažívají v Česku v posledních měsících velký boom. Každé páté nové auto prodané u nás patří do kategorie terénních vozů.

Mitsubishi ASX | foto: MitsubishiSME.sk

Podle statistik Svazu dovozců automobilů přibylo v registru vozidel za první tři měsíce letošního roku 9 721 nových vozidel, která spadají do kategorie terénních. Podíl na celkových prodejích dosáhl už 18,25 procenta. Jde o nejvyšší podíl i prodeje v historii, prodeje meziročně stouply o 44 procent. 

Oproti evropskému průměru Češi kupují více takových aut: v Evropě je tržní podíl terénních vozů 12,5 procenta.

„Nárůst prodejů aut kategorie SUV odráží optimismus spotřebitelů. Vozy této kategorie obecně patří mezi dražší modely, a to nejen z pohledu pořizovacích nákladů, ale také provozních nákladů v podobě větší spotřeby pohonných hmot nebo náhradních dílů,“ říká Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za služby pro automobilový průmysl.

Prodeje terénních aut
RokPočetPodíl % na celkovém trhu
20159 72118,25
20146 73015,65
20135 78815,88
20126 83615,7
20115 83213,88
Zdroj: SDA, údaje za 1. čtvrtletí

Pod pojmem terénní vůz je v českých statistikách uváděný pestrý mix vozidel: od aut skutečně do terénu až po vozy, které by mohly mít už na trošku horší polní cestě problém s projetím. Prodeje podle jednotlivých modelů ukazují, že zájem je hlavně o menší a levnější auta. V čele jsou bezkonkurenčně Škoda Yeti a Dacia Duster. 

„Nadále rostoucí popularita terénních a SUV vozů v Evropě může být ovlivněna vstupem nových modelů na trh, zejména takzvaných crossoverů a kompaktních SUV automobilů o menší velikosti,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.  Podle něj segment malých vozů v kategorii SUV za poslední čtyři roky narostl na dvojnásobek, přibývá v něm i modelů.

Češi si přitom zjevně kvůli terénu taková auta příliš nepořizují. U žádného z deseti nejprodávanějších modelů netvoří náhon na čtyři kola ani polovinu všech prodaných vozů. „Moc nechápu, proč si lidi kupují takové auto s náhonem jen na dvě kola, rozmlouvám jim to,“ říká Petr Zepřálka z ostravské prodejny Dacií Auto Doležal. 

Právě vozy Dacia Duster se staly jedním ze symbolů růstu prodejů terénních aut, za čtvrt rok se jich prodalo přes tisíc. „Průměrný zákazník je muž mezi 45 a 60 lety, často už měli dražší terénní auto, ale nechtějí do něj už tolik investovat,“ dodal Doležal. O dustery je celoevropsky velký zájem, na nové auto se čeká přes tři měsíce.

Nejprodávanější vozy v kategorii SUV
Vůz20152014
Škoda Yeti1 352798
Dacia Duster1 044615
VW Tiguan636451
NissanQashqai577274
Hyundai ix35    548340
Kia Sportage    422340
Mitshubishi ASX     361158
Renault Captur     343229
Zdroj: SDA, údaje za 1. čtvrtletí

Vozy kategorie SUV přináší majitelům především pohodlnější nastupování i lepší výhled a často i lepší bezpečnost, proti jsou naopak vyšší provozní náklady. „Typický český uživatel používá SUV jen v běžném silničním provozu. Nemá tak důvod pořizovat si SUV vybavené na jízdu terénem, ale využívá spíše crossovery nebo jiné typy modelů na přechodu mezi SUV a jinými třídami. S trochou nadsázky je však možné říci, že stav některých českých silnic jízdu terénem připomíná, a tam i městská verze SUV má své nepochybné výhody,“ dodal Linhart. 

Fotogalerie

Za nárůstem prodejů mohou být i levnější pohonné hmoty. Cena benzinu i nafty klesla v průměru o více než pět korun za litr za poslední rok a po nedávném mírném zdražení se drží stále podstatně levněji než loni. „Pohonné hmoty k zájmu o SUV nepochybně přispěly. Zákazníci vidí, že zlevňování pohonných hmot není jen krátkodobým výkyvem a je zde šance na delší setrvání cen na nižší úrovni, než donedávna,“ dodal Linhart.

Prodeje terénních aut by měly dál růst, zejména v kategorii menších vozů. „Uvádí se, že během deseti let by mohl prodej automobilů v Evropě v této kategorii růst až trojnásobně, tedy na tři miliony vozů,“ dodal Knap. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.