Prodejny Lidl a Kaufland loni utržily 43,5 miliardy korun. Řetězce Tesco a Ahold, pod který patří supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova, dosáhly shodných výnosů 38,5 miliardy korun.
Vyplývá to z předběžného odhadu společnosti Incoma Research, která se zabývá maloobchodním trhem.
Čtvrté místo podle tržeb za loňský rok obsadila společnost Makro Cash&Carry, která byla mnohaletým lídrem obchodního žebříčku.
Lidl letákNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl. |
Oproti roku 2005 vzrostly tržby desítky nejsilnějších maloobchodníků téměř o 33 miliard korun. Podíl top ten firem na trhu tak rychle vystoupal až na 63 procent a byl tak meziročně o deset procentních bodů vyšší.
„Český trh se tak zvolna přibližuje tomu západoevropskému, ale proces koncentrace ještě nekončí. Řetězců je zde stále vysoký počet, je jen otázka, kdo půjde ke komu,“ upozornil Zdeněk Skála z Incomy.
Jen pro srovnání - před deseti lety (v roce 1996) ovládala desítka nejsilnějších řetězců pouhých 15 procent trhu rychloobrátkového zboží. Postupná koncentrace otevírá podle Zdeňka Skály prostor pro odlišení obchodních politik jednotlivých společností.
„Dosavadní orientace na cenu byla dána roztříštěností a slabší pozicí obchodních řetězců,“ říká.
Největší část výdajů za potraviny utrácejí Češi v hypermarketech a diskontech. Podíl supermarketů klesá. Zájem o malé prodejny se stabilizoval, především specializované prodejny registrují i větší zájem zákazníků.
Podle průzkumů Incomy nechají Češi nejvíce peněz za maso v řeznictvích. Za hlavní nákupní místo masa je označilo 40 procent populace. Obliba řezníků výrazně narůstá už od roku 2003. S odstupem následují hypermarkety, ještě méně lidí nakupuje většinu masa v supermarketech či diskontech.
„A podobný trend je patrný třeba i u pečiva nebo lahůdek,“ dodává Zdeněk Skála.
TOP 10 OBCHODNÍKŮ V ČR PODLE TRŽEB | |||
---|---|---|---|
Pořadí | Skupina/Firma | Tržby v mld. Kč | Změna |
1. | Schwarz (Kaufland, Lidl) | 43,5 * | + 5,5 mld. |
2.-3. | Ahold (Hypernova, Albert) | 38,5 * | + 2,0 mld. |
2.-3. | Tesco Stores (vč. Carrefour a Edeka) | 38,5 * | + 16,0 mld. |
4. | Makro Cash&Carry | 38,3 | + 0,8 mld. |
5. | Rewe (Billa, Penny Market) | 25,8 * | + 2,6 mld. |
6. | Globus | 20,5 | + 1,5 mld. |
7. | Tengelmann (Plus-Discount, OBI) | 19,5 * | + 0,3 mld. |
8. | Geco Tabak | 14,9 | + 2,4 mld. |
9. | Spar (Interpar, Spar Šumava) | 12,0 * | + 1,0 mld. |
10. | Delvita | 8,8 * | - 0,2 mld. |
1.-10. | CELKEM | 261,3 * | + 32,9 mld. |
Zdroj: Incoma Research, * = odhad Incoma |