Statistiky při dnes zahajovaném veletrhu Autotec a Autosalon zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Podle nich loni v Česku vzniklo 1 002 111 vozidel.
Nejvíce k překonání milionové hranice pomohly osobní vozy: těch loni české automobilky vyrobily 979 085, tedy o 4,1 % více než předloni. Za růst může především loňské šrotovné, které pomohlo všem třem největším výrobcům: Škodě Auto (528 585), TPCA (332 489) a Hyundai (118 000).
"Automobilový průmysl po celém světě vykazuje známky oživení, recese možná skončí dříve, než jsme čekali," řekl prezident SAP Martin Jahn.
Letos výroba poroste
Podle Jahna loni sice tržby automobilek klesly o 14,67 procenta, je to ale menší pád, než loni během krize zaznamenal celý průmysl. Podíl automobilek na českém průmyslu tak loni vzrostl na téměř 19 procent všech průmyslových tržeb. Podle Jahna se dá očekávat, že letos tuzemské automobilky překročí milionovou hranici i bez přívěsů.
Stát by měl ale podle lidí z branže zavést rychle euro a podle šéfa firmy Brano Pavla Juříčka i zlepšit vzdělávací systém.
Automobilový průmysl muselo loni opustit zhruba deset procent zaměstnanců, výroba aut u nás zaměstnává 145 tisíc lidí. Jejich průměrná mzda je 26 077 korun, zhruba deset procent nad českým průměrem. Mzdy ale rostly pomaleji než v ostatních firmách.
Česko se loni stalo pátým největším výrobcem aut v Evropě. S 95,5 vyrobenými auty na tisíc obyvatel ve stejném ukazateli předstihlo Slovensko, lepší je ale Slovinsko.