Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Průzkum: Češi si přivykli luxusu, chtějí se blýsknout šperkem či autem

  1:00
Češi se v luxusních značkách orientují stále víc. Avšak nadále je nehledají ve službách, ale hlavně ve špercích, autech a oblečení. Průzkum společnosti Ogilvy & Mather také ukázal, že zdejší zákazníci považují za luxusní i řadu značek, které takovou pověst v zahraničí nemají.

Symbol luxusu - Pařížská ulice v Praze | foto: Robert RambousekMF DNES

Vnímání luxusního zboží se sice v Česku pozvolna přibližuje západním zvyklostem, některé rysy typické pro východní Evropu ale přetrvávají.

Luxus si místní nadále spojují výhradně s výrobky, které jsou vidět a s nimiž se mohou fyzicky pochlubit okolí. Nejčastěji v souvislosti s ­nablýskaným konzumem zmiňují značky šperků Cartier, oblečení Prada, britské vozy Bentley vyráběné německým koncernem Volkswagen či oděvní ikony Louis Vuitton a Dior.

Vyplývá to z letošního průzkumu o luxusních značkách marketingové společnosti Ogilvy & Mather, která v červenci oslovila 300 tuzemských marketingových manažerů.

Až s velkým odstupem za šperky, drahými hodinkami, oblečením a­ vozidly Češi řadí méně viditelné věci, jako je bydlení či cestování. V ­žebříčku třeba zatím vůbec nefigurují luxusní potraviny či restaurace. A to přestože kulinářství na všech úrovních v Česku zažívá velký boom.

„Výjimku začínají tvořit letecké společnosti. S nadsázkou by se dalo říci, že Emirates naučily Čechy létat první třídou,“ všímá si Ondřej Obluk, šéf skupiny Ogilvy & Mather, a ­poukazuje přitom na popularitu letecké společnosti s centrálou v­ Dubaji.

Hledání luxusu pod „zlatým“ povrchem

Výsledky průzkumu nicméně podle Obluka obecně naznačují, že se Češi v prestižních značkách orientují lépe. „Je to vidět ve výčtu nejluxusnějších světových značek, kde se objevily kromě notoricky známých i­ méně známé značky, třeba švýcarské luxusní a vysoce ceněné hodinky Patek Philippe,“ tvrdí reklamní expert.

Blanka Matragi: Češi se už naučili utrácet za luxus

Vpád Patek Philippe do žebříčku zřejmě souvisí s nástupem značky na pražskou třídu luxusu, Pařížskou ulici. „S Patek Philippe jsme v Praze otevřeli samostatný butik, jeden z mála v celé Evropě. Je to důkaz, že čeští zákazníci jsou velmi edukovaní a dokážou investovat do výrobků či služeb z absolutní špičky luxusu,“ říká majitelka společnosti Carollinum Tamara Kotvalová, jejíž firma v Pařížské prodává také značky Rolex, Cartier či Breitling.

Češi se i podle ní začínají učit hledat luxus pod „zlatým“ povrchem a jdou více do hloubky.

V Česku luxus, ve světě průměr

Nadále se ale najde řada značek, které čeští zákazníci považují za luxusní, přestože ve světě je to sotva vyšší střední třída. To se podle studie týká zejména oděvních značek Tommy Hilfiger, Gant, Michael Kors, Armani Jeans či Ralph Lauren.

„Vnímání hranice luxusu je subjektivní a zrádné. Pro někoho jím mohou být i tyto módní značky. V ­této diskusi je dobré vzít v potaz, jaká je průměrná česká mzda manažera v porovnání se západní Evropou,“ říká Kotvalová.

S tím souhlasí i její konkurenti z ­Pařížské ulice ze společnosti Luxury Brand Management (LBM) manželů Bakalových. „Je to o definici luxusu a segmentaci zákazníků, kterou si daná značka zvolí. V poslední době je vidět jasný trend, že více než středním luxusem se značky typu Gant, Boss či Guess stávají značkami dostupnými pro každého,“ říká Petr Jindra, marketingový ředitel společnosti LBM, která v Česku zastupuje značky Audemars Piguet, Bottega Veneta, Valentino nebo Vertu.

U konkrétních značek je navíc podle něj potřeba rozlišovat jednotlivé řady. Zmiňovaný Ralph Lauren, kterého LBM nabízí, patří například s­ řadou Collection mezi to nejluxusnější a nejdražší zboží. Nabízí i­ dostupnější kolekce, stejně jako italské značky Armani a Versace.

V Evropě trh s luxusním zbožím roste. Globálně se na něm však přece jen projevil útlum ruského, brazilského, ale i čínského trhu. To dokazuje například žebříček nejhodnotnějších luxusních značek světa, který sestavuje výzkumná společnost Millward Brown. Podle něj letos celková hodnota značek v žebříčku klesla meziročně o pět procent.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...