Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je vidět, že si lidé více vaří a pečou doma, říká šéf Hamé

  4:00aktualizováno  4:00
Češi v době krize méně kupují konzervy a polotovary, raději si sami vaří, konstatuje v rozhovoru ředitel společnosti Hamé Martin Štrupl. Také proto se ale prodává více džemů. Nově společnost viditelněji označuje kvalitu svých výrobků a začne prodávat novou řadu hotových jídel do mikrovlnky.

Ředitel Hamé Martin Štrupl | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Společnost Hamé zvedla tržby vloni o 10,5 procenta, zisk neuvádí. Vděčí za to však jen prodeji v zahraničí, protože na českém trhu spadly tržby o pět procent. Tržby táhnou výše zejména díky prodeji v Rumunsku a Rusku a na Ukrajině, kde má Hamé i vlastní závody. Nyní Hamé převléká obaly a snaží se z ní udělat modernější firmu, jak popisuje v rozhovoru Martin Štrupl, šéf společnosti Hamé, který nastoupil do funkce před rokem.

Vloni jste hodně inovovali a měnili design i management. Je to kvůli krizi?Já bych tomu neříkal krize. I našim obchodníkům, kteří si stěžují na určitý propad poptávky v ČR zejména u masových produktů, říkám, ať se nespoléhají na to, že to bude v budoucnu lepší. Je to podle mě spotřebitelský dlouhodobý trend.

Že si lidé více kupují čerstvé maso a vaří sami?
Ano, anebo je to odklon k různým substitutům. Inovaci nevyvolala krize, je to proces, který jsem chtěl nastartovat, a kvůli tomu muselo ve firmě dojít k personálním změnám a ke změně firemní kultury. Je to nezbytná podmínka pro to, aby firma přežila a dlouhodobě rostla. Samozřejmě z deseti nápadů se realizují dva a i z jednoho se stane mrtvola a jeden je úspěšný.

Který segment na českém trhu narůstá?
Takřka žádný, český trh šel dolů, i když určitý nárůst je u sladkého, u džemů apod. Je vidět, že si lidé více vaří a pečou doma.

Vyrábíte hodně trvanlivých jídel, která vydrží rok a půl. Nejdete proti nynějšímu trendu jíst čerstvé a nakupovat na farmářských trzích apod.?
My jsme před lety začali dělat čerstvé potraviny, ten trend tady určitě je, ale krize jej zpomalila. Náš trh je malý. V západní Evropě, zejména v místech s koupěschopnou populací, je podíl čerstvých výrobků vyšší. My bychom se přizpůsobili, ale podmínky u nás ve střední Evropě tomu nenahrávají. Logistika čerstvých produktů je náročnější a chybí tady koncentrovaná poptávka.

Obaly musí být jako na Západě

Vidím, že se čile proměňují obaly vašich výrobků.
Ano, během dvou let proměníme celý design. Máme 1 700 výrobků z hlediska typů balení, ale letos bychom měli dokončit kompletní redesign od zastaralého designu Hamé. Na některých produktech značky "Vynikající kvalita" jsme pozměnili i logo. Je to trend, který sem jde ze Západu.

Najali jste si nějaké designérské studio?
Necháváme si zpracovávat nápady od různých designérů po skupinách výrobků a pak o nich rozhodujeme nejen v managementu, ale i se spotřebiteli. Teď jsme dělali design na výrobky Hamánek Baby a ve finále jsme s návrhy šli do mateřských center. Chceme vědět, co na to ty matky, finální zákazníci.

Jako firma máte široké spektrum výrobků a předpokládám i různou kvalitu.
Máme tři stupně kvality.

Rozlišovali jste mezi nimi dříve?
Ano, ale neměli jsme to tak jasně rozděleno z pohledu značky a nekomunikovali jsme to tolik. Samozřejmě spotřebitel v tom měl zmatek. Teď se snažíme být čitelnější a oddělovat je: značka, cena, kvalita.

Kde nakupujete suroviny? Stoupá podíl dovozu?
Ano, ale spíše těch, které u nás nejsou k mání jako mořské ryby nebo exotické ovoce. Ale někdy máme potíže nakoupit dostatečné množství a kvalitu českých surovin, proto mnohdy zeleninu odebíráme v Maďarsku, kde je kvalita stabilnější, a maso kupujeme v Evropě.

Informací na obalech už je příliš

Jak si můžete být jisti, že jste nedostali od dodavatele koňské maso?
Nám chodí maso chlazené nebo mražené. A k tomu máme vždy certifikát a k tomu si děláme vlastní rozbory. Sami si ho zpracováváme. Část surovin nakupujeme v Česku, část v Evropě, zejména v západní. Pracujeme s dlouhodobými dodavateli, musí s každou dodávkou předkládat certifikáty a my si děláme kontroly na vstupu, než pustíme surovinu do výroby. Nemáme vlastní jatka a masokombinát, proto musíme kontrolovat suroviny.

Takže vám nechodí polotovary?
Maso jako takové ne.

Jak se stavíte k tomu, co nyní kvůli skandálu s koňským masem chystá Unie stran značení masa? Že by na každém výrobku měla být informace o původu veškerého použitého masa a nikoliv jen vyrobeno v EU. Tedy i na paštikách.
Já souhlasím s lepší informovaností, ale EU už reguluje i velikost písma na obalech a u menších výrobků je problém všechny ty údaje na ten obal dostat. Navíc obal musí prodávat, to je základní marketingové pravidlo. Musí to nějak vypadat. Trošku se bojím, že v budoucnu budeme k výrobkům dávat příbalový leták.

Jaký podíl tvoří privátní značky obchodních řetězců?
Proto investujeme do marketingu, abychom si budovali a drželi vlastní značky. Privátních značek děláme relativně málo, asi jen 12 procent, ale to je včetně zahraničí, kde jsou to privátní značky nejen maloobchodních řetězců, ale i jiných subjektů, jako například Campbell´s.

Na kterém z vašich zahraničních trhů čekáte největší růst?
V Rusku, máme tam i vlastní závod.

A už jste zdárně dořešili ten případ ruských padělků Hamé?
Ne, soud jsme sice vyhráli, ale peníze ještě nepřišly.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sparťanský útočník David Lafata slaví gól.
Lafata prokopal cestu ostatním, šanci na vrácení daní mají stovky sportovců

Vítězství fotbalisty pražské Sparty Davida Lafaty nad finančním úřadem znamená výhru i pro nejméně stovky dalších sportovců, kteří podnikají jako živnostníci....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Koruna prolomila hranici 26 za euro. Poprvé od intervencí ČNB

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna dopoledne krátkodobě posílila na 25,995 Kč...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.