Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po aféře Češi méně pijí tvrdý alkohol a nevěří novinkám

  10:00aktualizováno  10:00
Češi si dávají méně tvrdého i piva, ale při světovém srovnání to stačí na přední příčky. Už deset let klesá prodej tvrdého alkoholu průměrně o čtyři procenta ročně, jen loni vzrostl o tři procenta. Důvod k radosti výrobců to není. Jde o srovnání s rokem 2012, kdy zabíjel metanol.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

"Prodej lihovin vzrostl o tři procenta, ale jde o anomálii, která souvisí s prohibicí. Růst táhl prodej lihovin z dovozu, který vzrostl o sedm procent," vysvětluje Jiří Štětina, šéf největšího dovozce lihovin do Česka firmy Rémy Cointreau, která dováží třeba značky Jägermeister, Metaxa nebo Jim Beam či Campari.

Klesá zájem o privátní značky v řetězcích, ale i o cenově dostupnější české výrobky. "Dříve bylo mezi brandy pět nebo šest takzvaných napoleonů – laciných lihovin ochucených nějakou trestí, dnes je tam Napoleon jen jeden. Ano, prožívá své Waterloo. Lidi chtějí nějakou záruku, že je v lahvi kvalitní lihovina," dodává Štětina.

Navíc se teď těžko prosazuje jakákoliv novinka s výjimkou nových verzí zavedených značek. "Poslední dva roky si spotřebitelé žádají kontinuitu a tradici, což podráží nohy možným novinkám a jejich uvádění na trh. Nedůvěra trvá s tím, jak se stále objevují nové zprávy o dalších obětech metanolové aféry. Lidé sázejí na jistotu," vypozoroval z praxe Štětina. Proto asi roste zájem nejen o jägermeistera, ale i o různé druhy whisky nebo dokonce gin.

Trh jde z kopce

Od roku 2009, kdy udeřila naplno ekonomická krize, navíc lidé stále méně chodí za pitím "ven", a když už vyrazí, méně utrácejí. Spotřeba se přesouvá domů, což výrobce ani dovozce netěší. V obchodech totiž prodávají levněji, navíc ani objemem nevyrovnají ztráty z tržeb v hospodách a restauracích. Odhaduje se, že se jen 30 procent alkoholových nápojů vypije v lokálech, zato 70 procent doma.
I prodej piva klesl o dvě procenta, jeho spotřeba se dlouhodobě snižuje o procento ročně. "Celkově jde alkoholový trh z kopce," konstatuje šéf Rémy Cointreau, který dováží do Česka třetinu lihovin.

INFOGRAFIKA: Po aféře češi méně pijí tvrdý alkohol

INFOGRAFIKA: Po aféře češi méně pijí tvrdý alkohol

Je to pro českou společnost dobrá zpráva? Podle primáře pražské psychiatrické nemocnice v Bohnicích, z mužského oddělení léčby závislostí, je to stále špatné. "Data Českého statistického úřadu nesvědčí o tom, že by u nás došlo k poklesu stoprocentního alkoholu, ten se drží na stálé úrovni," varuje Karel Nešpor. Podle něj může poklesy destilátů nahrazovat levnější, třeba krabicové víno, které přitahuje sociálně slabší vrstvy, mladé a bezdomovce.

"Máme přesná data o tom, že česká mládež patří k nejhorším ve spotřebě alkoholu a drog, což nevěstí nic dobrého. A v pivě jsme stále největší konzument na světě. Je nutné si uvědomit jedno – podle výpočtů, které proběhly i v USA nebo u nás, zdanění alkoholu zdaleka nekompenzuje škody, které působí na zdraví a produktivitě obyvatel. Fakticky podlamuje konkurenceschopnost české pracovní síly," dodává Nešpor, teoretický i praktický bojovník proti závislostem.

"Mladí nebudou pít to, co rodiče"

Výsledkem prohibice je, že se prodávají dražší nápoje, snad tedy i kvalitnější. Lidé si kupují více značky z dovozu, ty stouply na 34 procent spotřeby z 29 procent z roku 2011. "Nejvíce v tržbách loni vyrostl rum a vodka, to jsou dvě kategorie nejvíce zasažené prohibicí, a pak výrazně roste zájem o whisky, tam vidíme návrat značky," popisuje dovozce alkoholu.

V desítce nejprodávanějších lihovin jsou jen tři české: Becherovka, Fernet Stock a Stará myslivecká. Becherovka však v roce prohibice přišla o desetinu tržeb a obecně za posledních deset let ztratila takřka půlku trhu. "Tato dynamika se nebude měnit, dovozové značky budou růst a domácí klesat, protože mladí spotřebitelé nechtějí pít to, co jejich rodiče. Do deseti let bude v Česku objem prodaných dovozových lihovin vyšší než lokálních," míní Štětina.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).
Vláda navrhla úlevy pro elektromobily, na dálnici by směly bez známky

Vláda chystá sérii opatření na podporu elektromobilů. Navrhuje, aby nemusely platit dálniční známky či registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Pojišťovny vypsaly tendr na vakcíny. Úspěch má na dosah jen Avenier

Ročně píchnou lékaři dětem v rámci povinného očkování více než 1,3 milionu vakcín. Zdravotní pojišťovny za to zaplatí asi 660 milionů korun. Pojišťovny nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.