Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi nechtějí sdílet auta

  9:01
Najezdíte se svým autem méně než patnáct tisíc kilometrů ročně, raději používáte veřejnou dopravu a provoz auta včetně všech pojistek a jiných fixních nákladů vám přijde zbytečně drahý? Pak jste takřka ideálním zákazníkem pro firmy zabývající se sdílením aut.

Sdílení aut není v Česku zvykem (ilustrační foto). | foto: Petr BučekiDNES.cz

Díky rostoucím cenám paliv i čím dál větší snaze chovat se šetrně k životnímu prostředí na západ od našich hranic roste o takový způsob dopravy zájem.

V Česku zatím jen desítky
Princip tzv. car sharingu je jednoduchý: auto nevlastníte, jen zaplatíte jeho část a dělíte se o něj s jinými lidmi. Svým způsobem jde o autopůjčovnu, ale levnější. V Německu se takto dopravuje přes sto tisíc domácností. V Česku kolem desítky lidí. Zelený byznys se společným vlastnictvím aut Česko zatím míjí.

"Lidem u nás to může zavánět trošku socialismem. Navíc si nejsem jistá, zda už jsme u nás okouzlením z vlastnictví auta prošli,“ vysvětluje Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku.

Rozvoj sdílení aut brzdí v Česku i neznalost. Většina lidí netuší, jak systémy fungují. "Lidi na rozjezd jsem sháněl dva roky. Nikdo o tom prakticky nic neví,“ říká Robert Batůšek z brněnského sdružení Autodružstvo.

O této alternativní možnosti dopravy, která například v Německu funguje ve spolupráci s dopravními podniky, neví často ani ve státní správě. Model vlastnictví jednoho auta více lidmi je přitom výhodný i pro města: podle studií lidé používají auto jen v průměru hodinu, po zbytek dne stojí nevyužité. Zbytečně tak vznikají nároky na parkovací místa ve městech. V Německu se proto do projektu zapojila města, ale například také tamní dráhy.

Sdílení aut se z původně nadšeneckého a neziskového principu postupně stalo byznysem. V řadě zemí už vznikly ryze komerční firmy, které se tímto podnikáním zabývají. Čím větší firmy jsou, tím mají více aut a je pro členy větší šance, že auto budou mít, kdykoliv si budou přát.

Některé se přeměnily i v běžné autopůjčovny. Od nich se však liší. Především tím, že auto je možné si půjčit třeba jen na pár hodin, což autopůjčovny neumožňují. Vysoké fixní náklady s pořízením a povinnými platbami za auto se místo jednoho majitele tímto systémem rozloží na více lidí.

Sdílí se jen v Brně
V Česku existují dva systémy sdílení aut. Oba vznikly v Brně a okolí. "Šli jsme do toho hlavně z ekonomických důvodů. Když auto moc nepoužíváte, tak je pro vás hodně drahé,“ vysvětlil Stanislav Kutáček, který patří k průkopníkům car sharingu u nás a také do občanského sdružení Auto napůl. Jeho osm členů si pořídilo v bazaru nejprve starou zastavu.

Jde většinou o lidi, kteří nechtějí jen šetřit, ale snaží se také využívat hromadnou dopravu. Kutáček připouští, že někdy nastane problém, že auto chce více lidí ve stejný termín. "Platí, že kdo si ho rezervuje dříve, tak na něj má právo. Je to ale vždy věcí domluvy,“ podotkl. Každý z členů zaplatil pět tisíc vklad, který je v případě vystoupení ze systému vratný. Pak platí jen něco málo přes pět korun za kilometr včetně paliva.

Podobný systém má i občanské sdružení Autodružstvo z Brna se čtyřmi členy, které jezdí s Fordem Focus. Tady členové platí za každý ujetý kilometr zhruba čtyři koruny za amortizaci vozu, pojistku a za další fixní náklady. Palivo si platí každý sám, auto vrací vždy s plnou nádrží.

Problematikou sdílení aut a jejich ekonomikou se zabývali ve své práci i studenti Masarykovy univerzity v Brně. "Ten model je funkční i u nás, ale možná na to ještě nejsme připraveni. Chybí tu politická podpora, těžké bude shánění zákazníků, protože o tom lidé nevědí,“ řekl jeden z autorů studie Michal Šimoník. Podle něj se náklady na kilometr mohou zdát na první pohled vysoké, řada lidí si však neuvědomuje, kolik ročně provoz auta stojí.

Česko si už obhlédly některé velké firmy ze zahraničí, které se tímto podnikáním zabývají. Zatím tu však byznys nechystají. "Jednali jsme tu před dvěma lety, ale rozhodli jsme se expandovat do jiných zemí,“ řekl šéf nizozemské firmy Greenwheels Jan Borguis.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...