Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi oddalují likvidaci vraků, čekají na šrotovné

  7:30aktualizováno  8:11
Obří kladiva drtí během dvaceti vteřin starou stodvacítku na kovovou tříšť. Kusy auta narážejí za ohromného burácení do stěn a po chvíli už části motorů, převodovek nebo kol jedou dál po běžícím pásu. Tak to denně vypadá ve firmě Metalšrot na zpracování autovraků. Přestože má firma zdánlivě hodně práce, ve skutečnosti ji ubývá.

Vrakoviště Metalšrot se nachází na okraji moravské obce Tlumačov. Přestože jde o jednu z největších firem na zpracování autovraků v Česku, potýká se se stejnými problémy jako jiná vrakoviště - úpadek hutnictví zlevnil druhotné materiály a firma je tak nucena prodávat kovový šrot a jiné materiály za nevýhodné nebo ztrátové ceny. Tuna šrotu se na trhu prodává za sto až dvě stě eur.

"Některé materiály podstatné pro výnosovou stránku zpracovatelů autovraků jsou na 20 procentech hodnoty před významným loňským poklesem," tvrdí předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník. Dodal, že vrakoviště v průměru ztrácejí 800 až 1200 korun na sešrotování každého vozu.

Za likvidaci vozů jejich majitelé nic nedostanou. Naopak, pokud je automobil nekompletní, musejí lidé vrakovišti zaplatit, aby ho vzalo. "Zákon říká jednoznačně zdarma, za předpokladu, že má automobil všechny rozhodující díly," řekl vedoucí výroby firmy Metalšrot Jaroslav Pitrun. Když cokoliv chybí, společnost se řídí "ceníkem nekompletnosti" a majiteli auta něco účtuje.

Po převzetí automobilu se musejí nejprve odstranit všechny kapaliny a nebezpečné látky jako je chladicí kapalina nebo brzdová kapalina. To pro firmu znamená další vynaložené náklady, za likvidaci látek totiž platí. Pouze hydraulický olej se dál recykluje, všechny ostatní kapaliny se ničí.

Majitelé vraků čekají na šrotovné

Paradoxní je například to, že vrakoviště podle zákona musejí kapaliny odčerpávat zvlášť, ale firma, která si pro ně přijede, je stejně smíchá. V Česku je okolo čtyř set vrakovišť. Všechna mají povolení k likvidaci, ale jen málo z nich podle Pitruna likviduje vozy ekologicky, jak to nařizuje zákon.

"To je odpověď na to, že nám rok od roku klesá příjem autovraků a jejich likvidace," dodal Pitrun. Od začátku roku převzala firma okolo šesti tisíc kusů vraků, ročně je pak schopna zlikvidovat až 70 tisíc. Problém s nedostatkem kapacit, které hlásí některá vrakoviště, se Metalšrotu proto netýká. Některé firmy v okolních zemích se bouřily proti chystanému šrotovnému, protože by musely likvidovat vozy, na něž nemají místo.

V Česku se proto nedávno objevily hlasy, které požadovaly dotace pro vrakoviště. "Dotace na likvidaci vozů by byla v této situaci, kdy je činnost ztrátová, dobrá, ale je otázka, za jakých podmínek," řekl ředitel Metalšrotu Radim Šebesta.

Automobilky většinou šrotovné vítají nebo se k němu staví neutrálně. "Zavedení v ČR by pomohlo zvýšit poptávku po domácích vozech v době kdy se pomalu vyčerpává jeho efekt v ostatních zemích EU. Zároveň by také přispělo k omlazení vozového parku v ČR, který patří k nejstarším v Evropě," řekl Radek Špicar ze Škody Auto.

Z prodeje dílů se přežít nedá

Mezi vrakovištěmi jsou i ta, co se zaměřují na prodej náhradních dílů. Pro Metalšrot je to ovšem nevýhodné. "Není to tak, že to u starých krámů prodáváme. Ze starých aut nikdo nic nekoupí. Kdo by chtěl nějaký starý krám ze stodvacítky? Vytahujeme něco, co se dá prodat třeba za 15 korun kilo místo za tři koruny kilo," vysvětlil Pitrun, že tudy cesta nevede.

Jedinou možností je vydělávat prodejem materiálů, které firma získá sešrotováním vozů. Jedná se hlavně o železo, ale i měď, mosaz, veškeré barevné kovy a případně plasty a gumu. Tyto materiály se od sebe třídí většinou strojově. Velmi lehké části po sešrotování odsává vzduchotechnika, kovové zase oddělují od zbytku velké magnety. Materiály pak končí na dvoře ve zdánlivě neuspořádaných kupách a čekají, až si je někdo koupí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.