"Ale dnes je to daleko daleko lepší," říká zpěvačka Graves se smíchem. "Všude je plno drogerií, ale i nové řetězce parfumerií. Navíc si nemyslím, že by se Češi nemyli, spíše nosili dlouho stejné oblečení." A v tom má zpěvačka pravdu.
Češi se koupou a používají mýdlo a sprchové šampony podobně jako lidé na západ od hranic. Proti Němcům však méně perou.
Zatímco každý Čech nebo Slovák ročně potřebuje necelých šest kilo pracího prášku, Němec nebo Maďar ho použije přes osm kilo a Francouz či Slovinec až deset kilo za rok. Navíc spotřeba prášku poslední dva roky klesá sedmiprocentním tempem, i když cena jde dolů s tím, jak supermarkety vyrábějí vlastní levnější značky.
"Český a slovenský trh mají v Evropě zvláštní postavení, jen tady se dají koupit devítikilová balení prášku a jdou hodně na odbyt. S nadsázkou se dá říct, že jednočlenné domácnosti vystačí na rok a půl. A samozřejmě ve větším balení musíme snížit cenu," řekla Birgit Rechbergerová, šéfka Henkel ČR, dvojky v pracích prášcích na českém trhu.
Naopak prodej aviváže od Henkelu vzrostl o 12 procent. A ještě větší zájem byl o prostředky do myček na nádobí.
Stále vzácné deodoranty Varovné zmínky o potem páchnoucích mužích a ženách se dokonce objevily i v zahraničních průvodcích a výrobce deodorantu Rexona na tom před pěti lety postavil reklamní kampaň.
"Myslíme si, že bez zábran a vtipně poukazovala na problém pocení, vzdělávala a lidé o ní dost mluvili," říká Eduard Valent, který má značku Rexona v rámci společnosti Unilever na starosti Ve vzdělávací kampani hodlá firma pokračovat, protože čeká další růst prodeje.
Češi ročně spotřebují jeden a půl balení deodorantu, zatímco Němci bezmála dvojnásobek a Britové až pět balení ročně.
"Jsme stále hluboko pod západním průměrem. Většina lidí u nás deodorant sice používá, ale problém je ve frekvenci a správnosti použití.Deodorant, který hlavně starší a sociálně slabší lidé dostanou jako dárek, používají spíše příležitostně. Lepší je situace u mladých lidí," doplňuje Valent.
Podle výzkumné společnosti ACNielsen Češi přece jen sledují trendy a vedle deodorantů čím dál více kupují antiperspiranty.
"A ani se už nestává, aby si lidé stěžovali na fleky, které jim na saku udělal deodorant," přidává humornou zkušenost šéf kosmetické odnože Henkelu Aleš Pastorek.
Podle něj už lidé vědí, že se deodorant používá na kůži a jinak než toaletní či parfémová voda. Výrobci kosmetických přípravků také říkají, že se Češi teď častěji myjí sprchovými gely a zájem o pevná mýdla klesá.
"Vidíme to například u značky Dove, jejíž prodej v tekutém formátu stále roste. Netroufám si ale tvrdit, že se Češi myjí více, spíše se mění naše zvyklosti," říká Martin Jenčo, manažer výzkumu trhu společnosti Unilever ČR.
Podle společnosti ACNielsen loni Češi utratili za sprchové gely kolem 780 milionů korun, asi 890 milionů vydali za barvy na vlasy a 2,7 miliardy zaplatili za prací prášky. "Konkrétně u deodorantů a sprchových gelů však nemáme plně vypovídající čísla kvůli společnostem Avon a Oriflame," upozorňuje mluvčí ACNielsen Barbora Bastlová.
Přímý podomní obchod nikdo nesleduje.
Kromě velkého balení pracích prášků drží Češi ještě jeden evropský primát. Kupují si nejvíce balení barev na vlasy. Podle expertů je to proto, že si ženy nejčastěji barví vlasy samy doma.