Češi pijí více vína a omezují lihoviny

  • 20
Zájem Čechů o zdravější a kvalitnější životní styl se v posledních letech odráží i v tom, co pijí. Zatímco spotřeba lihovin se propadá a domácí klasika, pivo, už nejspíš narazila na strop, obliba vín rok od roku roste. Spotřeba vína se každoročně zvyšuje až o pět procent.

Lidé si navíc zvykají nakupovat kvalitnější, a tím i dražší vína.

"Rostou znalosti zákazníků o víně a zvyšuje se zájem o kvalitní nápoje. To je velmi jasný trend," potvrdil Josef Vozdecký, generální ředitel Bohemia Sektu, největšího českého vinařského uskupení.

Rostoucí oblibu vína  potvrzuje i Hana Verlová z jablonecké společnosti Soare Sekt.

"Samozřejmě existuje stále velká část trhu se zájmem o litrovku jakéhokoliv vína za padesát korun. Lidé však stále více vyhledávají kvalitní vína a jsou ochotni za ně i více zaplatit," říká.

Tvrdý alkohol už netáhne
Opačné starosti než vinaři mají čeští výrobci lihovin. Právě tento druh alkoholu lidé kupují stále méně. Podle odhadů se ještě v roce 1999 pohybovala konzumace lihovin kolem deseti litrů na hlavu ročně, v posledních třech letech klesla na necelých devět litrů.

Hlavním důvodem odklonu od tvrdého pití je v Česku, ale i celosvětově postupná změna životního stylu.

"Vede k tomu příklon ke zdravému životu, propagaci nízkoalkoholických nápojů," říká Zdeněk Chromý z firmy Rudolf Jelínek.

Nejvíce jsou postiženy zaměnitelné druhy alkoholu, jako je rum či vodka. Také u tvrdého alkoholu se lidé začínají zajímat o kvalitní, i když dražší značky.

"Odolávat klesajícímu trendu dokážou značkové výrobky, a to i při vyšší ceně," tvrdí Chromý s tím, že Jelínkovy slivovice a dalších ovocných destilátů se zatím i přes nepříznivý vývoj prodá více.

Jiní budoucnost tvrdého alkoholu nevidí tak optimisticky. Podle generálního ředitele největší české likérky Stock Martina Petráška se situace na českém trhu ztíží kvůli plánovanému zvýšení spotřební daně.

Výrobci ji promítnou do cen v obchodech, což odradí ještě větší počet zákazníků. Zvýšení ceny ředitel odhaduje na osm korun u půllitrové lahve čtyřicetiprocentní lihoviny.

"Český trh tak půjde dále směrem dolů, a to až o 20 procent. Proto ani Stock Plzeň-Božkov nemůže očekávat, že by letos dosáhl stejných objemů prodeje jako v předchozích dvou letech," dodal Martin Petrášek.

Pivovary nasadily speciály
Domácí spotřeba piva v loňském roce podle odborníků začala stagnovat a spotřeba stoupla už jen velmi mírně.  Pivovarníci v boji o zákazníka vsadili na ležáky a speciální piva.

"Příklon k ležákům a speciálům je cítit stále více," říká Ivan Šlechta, který má na starosti značkové restaurace Staropramenu.

"Například pití belgických piv k našemu příjemnému překvapení dvakrát až třikrát vzrostlo," dodává.

Na ležák sází i Plzeňský Prazdroj. "Očekáváme další růst poptávky po kvalitních značkových pivech,´" uvedl jeho mluvčí Alexej Bechtin.