Češi platí za značky na přání mnohonásobně víc než v sousedních zemích. Ilustrační foto

Češi platí za značky na přání mnohonásobně víc než v sousedních zemích. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Předražené značky na přání. Češi platí šestnáctkrát víc než Němci

  • 207
Až šestnáctinásobně se liší cena registračních značek na přání v Česku a Německu. Na jejich pořízení v Česku vydělávají hlavně obce a také výrobce, kterému stát platí o třetinu vyšší cenu oproti běžné značce.

Za sadu dvou značek na přání zaplatí řidič deset tisíc korun, registrace auta s běžnou značkou přijde na osm set korun. Jejich výrobu platí přitom kompletně stát. Poplatky jsou příjmem obcí s rozšířenou působností, které se agendou přihlašování vozidel zabývají.

O značky na přání je zájem

I přes vysokou cenu mají Češi o originální značky zájem. První žadatel přišel už ve tři ráno.

Za pořízení dvou značek na osobní auto tak zaplatí řidiči dvanáctapůlkrát víc než při vydání běžné značky. Obce ale odmítají, že by na nich nějak zásadně vydělávaly. „Je to administrativně náročnější proces, ale těžko se odhaduje, o kolik pracnější to bude,“ říká vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

Takový poplatek je ale výrazně vyšší oproti Německu, kde pro řidiče značky vyrábí desítky až stovky různých dodavatelů. Zájemci pak platí pouze jednotnou sazbu 10,20 eura za přihlášení vozidla a 2,60 eura za rezervaci značky, kdy tato suma jde do veřejných rozpočtů. Značky lze bez problémů objednat přes internet. Další částku platí řidiči za výrobu, ta se pohybuje většinou za sadu dvou značek mezi deseti až dvacet eury včetně poštovného. V praxi tak řidič zaplatí kolem 23 až 33 eur, tedy mezi 630 až 890 Kč. V Německu ale není značka na přání úplně libovolná. Musí být totiž nejprve zachována úvodní písmena okresu, pak teprve volitelná písmena a číslice.

Chtěli jsme to tak i my, tvrdí exministr

„Chtěli jsme takový systém zavést i v Česku, nechápu takto vysokou úroveň cen značek za přání,“ říká někdejší ministr dopravy Antonín Prachař. Za jeho éry začala soutěž na dodavatele značek, která ale po roce skončila a ministerstvo dopravy vypsalo novou. Její dokončení je v nedohlednu. Na dotaz, kdo částku deset tisíc korun za dvě značky vymyslel a proč, ministerstvo dopravy neodpovědělo.

Zlatý byznys s registračními značkami: z koruny tržeb 63 haléřů zisk

Nižší cena oproti Česku je také na Slovensku, kde přijde vydání dvou značek na přání na osobní auto na 331 eur, tedy necelých devět tisíc. V roce 2014 zaplatili Slováci za značky na přání zaplatili 1,2 milionu eur. Levnější je i Rakousko, kde majitelé aut zaplatí za značku na přání celkem 228 eur, tedy zhruba 6 150 Kč.

Stát za sadu dvou značek na přání zaplatí firmě Hicon, kterou vybral bez soutěže, 210 korun. Běžná sada dvou značek stojí 154 korun (více o cenách značek čtěte zde). Rozdíl v ceně vysvětluje ministerstvo tím, že jich bude málo a že si Hicon musí pořídit nové raznice. Jedinou raznicí na dodělání je ale hvězdička.