Evropská unie odmítla zaplatit předražené či jinak nekorektní stavební zakázky.

Evropská unie odmítla zaplatit předražené či jinak nekorektní stavební zakázky. | foto: Profimedia.cz

Češi pochybili, stavby místo Evropské unie zaplatí daňový poplatník

  • 51
Velkolepé a často zbytečné stavby na českých řekách zaplatí nakonec z velké části tuzemský daňový poplatník, nikoliv Evropská unie. Rozhodl tak Evropský účetní dvůr.

Po kontrole Evropského účetního dvora (ECA) je už téměř jisté, že Česko bude muset například kvůli špatnému soutěžení dopravních zakázek na stavbách vodních cest část evropských peněz použít na jiné dopravní stavby. Již hotové projekty pak zaplatí ze svého. Původně na ně mělo použít evropské dotace.

"Pokud bychom chtěli tyto prostředky použít například na silniční projekty, musíme jednat s Evropskou komisí, aby povolila přesuny peněz," uvedl Marek Pastucha, ředitel odboru fondů EU na ministerstvu dopravy. Jednání začnou na podzim.

Podkladem pro ně bude audit ECA, od kterého už má ministerstvo dopravy závěrečnou zprávu. Ta hodnotí nedostatky na stavbách financovaných z Operačního programu Doprava, kterých se stát dopustil. Neřeší kvalitu či smysluplnost staveb, ale především způsob, jakým putovaly peníze za zakázky soukromým firmám a jak byly vybrány.

Ministerstvo očekávalo větší rozsah pochybení

Zpráva z Lucemburku je nakonec i díky jednání, které s auditory zástupci ministerstva vedli, příznivější, než ministerstvo čekalo. "Rozsah pochybení je nakonec menší než v první předběžné zprávě, kterou jsme od ECA obdrželi. Velká část naší argumentace byla naštěstí uznána," řekl náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Největší chyby našli auditoři v nejméně významném oboru dopravních staveb, kde se však urodily v minulosti velmi zajímavé zakázky. Jde o stavby Ředitelství vodních cest ČR, které proslulo především zvedacím mostem v Kolíně za miliardu korun nebo velkolepými úpravami Vltavy kolem Českých Budějovic pro výletní lodičky.

"U mostu v Kolíně je míra pochybení takřka stoprocentní, u ostatních staveb došlo ke snížení zhruba na třetinu," dodal Pastucha.

Auditoři kritizovali především neprůhlednou soutěž, v které vyhrálo sdružení firem Viamont DSP (dříve patřící ministru dopravy Aleši Řebíčkovi), EDS Holding (uměle vytvořená firma na zakázky severočeských stavebních podnikatelů) a Eurovia.

Most za miliardu čelí kritice i kvůli své nesmyslnosti – stavbaři ho současně zvedli, aby mohly na Labi plout vyšší lodě, ale ty se po většinu roku do Kolína vůbec nedostanou. Za most už předposlední ministr dopravy Radek Šmerda odvolal šéfa Ředitelství vodních cest ČR Miroslava Šefaru.

Zakázky často předražují vícepráce

Most tak nakonec zaplatí stát a ministerstvo teď musí najít jiné stavby, na které by se mohly evropské dotace použít. A to se bude týkat i jiných staveb, jinak stát o evropské peníze přijde úplně.

Stavby ŘVC tvořily zhruba jen dvě procenta Operačního programu Doprava, jde tedy o relativně malé částky. Podstatně horší by bylo nalezení zásadních chyb v zakázkách na silnice.

I tady sice auditoři našli chyby, ale ministerským úředníkům se je podařilo přesvědčit o tom, že část jejich kritiky je neoprávněná. Šlo především o vícepráce, které mohly být podle auditorů předvídatelné díky lepší přípravě stavby.

Vícepráce jsou oblíbeným způsobem předražování zakázek u nás – náklady na další úpravy, které se ukážou jako nutné až během průběhu stavby, se už nesoutěží a dodavatel stavby se tak může dostat k lepším ziskům.

"Ve vícepracích vidí ECA problém dál, ale v menším rozsahu a s nižší významností, přičemž nebylo vyčísleno, v jaké konkrétní výši," uvedl Pastucha. V kolonce chybovosti silničních staveb je tak nakonec nula.

Ministerstvo už po předběžné zprávě nechalo některé stavby prověřit antimonopolním úřadem. Po jeho výroku by mělo být jasné i to, kdo za pochybení může.