Experiment s přemalováním několika testovacích pump nebyl úspěšný a zanedlouho dostanou opět tradiční kabát Benzina.

Experiment s přemalováním několika testovacích pump nebyl úspěšný a zanedlouho dostanou opět tradiční kabát Benzina. | foto: Benzina

Experiment končí, polské pumpy Orlen Češi nepřijali. Značka Benzina přežije

  • 452
Benzina rok testovala, zda si může v Česku dovolit přejmenovat své pumpy na značky Orlen a Star. To jsou totiž názvy stanic jejího vlastníka, polské firmy PKN Orlen. Experiment s přemalováním několika testovacích pump nebyl úspěšný a ostatním čerpacím stanicím zůstane tradiční kabát Benziny.

Reakce zákazníků na nová loga zkoumal provozovatel nejširší tuzemské sítě čerpacích stanic na sedmi vytipovaných pumpách. "Vedení nás informovalo, že testování skončilo," uvedl pro iDNES.cz jeden ze zaměstnanců testované pumpy. Přemalovaným benzinkám sice nové barvy už zůstanou, další se k nim ale už nepřipojí.

Návrat k tradiční značce z roku 1958 potvrdil i mluvčí Benziny Václav Loula. "Brand, který se testoval, nebude dále rozvíjen," řekl Loula. První informace o neuspokojivých výsledcích testů se objevily už v dubnu, tehdy ovšem mluvčí Benziny ujistil iDNES.cz, že ještě nebylo nic rozhodnuto. O stažení polských značek teď informoval Hospodářské noviny vlastník Benziny, společnost Unipetrol ze skupiny Orlen. 

Benzina plus

Orlen a Star jsou značky, pod kterými provozuje pumpy majitel Benziny firma PKN Orlen. První je populární v Polsku, druhá v Německu. PKN Orlen si chtěl vyzkoušet, zda by se nelíbily i Čechům. Pokud by experiment vyšel, ze světa by zmizela další tradiční česká značka, tentokrát jedna z nejstarších.

"Nedivím se tomu, český zákazník je konzervativní a má rád tradiční značky," komentoval rozhodnutí Benziny Ivan Indráček ze Společenství čerpacích stanic ČR.

Se značkou Star podle něj slaví Orlen úspěch hlavně v Německu. Jedná se totiž o diskontní pumpy, které na tamním trhu chyběly. Oproti tomu český trh je levnými pumpami přeplněn a pro Benzinu, již lidé vnímají jako kvalitní značku, by změna barev znamenala pokles prestiže. 

Orlen a Star

V Polsku a Litvě v současné době funguje přes tisíc stanic Orlen a firma disponuje tržním podílem 32 procent. Čerpací stanice Star fungují v Německu, kde jich je v provozu přes 500.

Benzina provozuje v Česku 337 veřejných čerpacích stanic.

"Polský vlastník si chce v rámci svých aktivit ve středoevropském regionu otestovat vnímavost českých zákazníků k těmto dvou značkám," uvedl před rokem iDNES.cz mluvčí společnosti Benzina Václav Loula.

Na Orlen transformovala Benzina tři své pumpy, které se nacházejí ve Velké Dobré u Prahy, v Chomutově a v Mnichově Hradišti. Na Star převedla Benzina čtyři stanice, z nichž dvě jsou v Praze 9, jedna v Novém Městě nad Metují a jedna v Hořicích v Podkrkonoší.

"V případě naší pobočky se asi v rámci testování nejednalo o šťastný výběr," říká jeden ze zaměstnanců testované čerpačky, který si nepřál být jmenován. "Osmdesát procent klientů u nás totiž tvoří stálí zákazníci, a ti na změnu loga nijak nereagovali," podotýká.

Orleny se orientují na movitější klientelu a snažily se tak získat sympatie řidičů, kteří tankují u luxusněji pojatých pump s názvem Benzina plus.

"Kvalita paliva i zdroj, ze kterého pochází, zůstaly u testovaných čerpacích stanic zachovány. Zákazníci tak u těchto pump našli kolekci prémiových paliv, na kterou jsou zvyklí. Měnilo se vybavení obchodu a sortiment prodávaného zboží," vysvětluje Loula.

Značka Star měla nahradit současné Benziny.

Stary naopak cílily na zákazníky, pro které je nejdůležitějším kritériem cena. Přeměnit se tak na ně měly klasické pumpy s názvem Benzina.

"Palivo opět zůstalo stejné. Nabízené zboží a cenová hladina by však měly být trochu nižší než ve standardní Benzině," vysvětluje mluvčí.

Jedna z mála kvalitních značek

Když Benzina o možnosti přejmenovat tuzemské pumpy mluvila na konci roku 2009 poprvé, u expertů její záměr podporu nenašel. Šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček to označil za chybu. "Benzina má na tuzemském trhu obrovskou tradici. Řada motoristů ji stále považuje za jednu z mála kvalitních českých značek a kvůli tomu u jejích pump také tankuje," řekl tehdy Indráček.