Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Češi jsou štědřejší než bývali, na charitu poslali čtyři miliardy

  • 63
Přes čtyři miliardy korun loni zaslali jednotlivci i firmy různým nadacím a charitám. Ve skutečnosti je toto číslo ještě vyšší. Částku 4,122 miliardy však lze jako jedinou reálně změřit - jde o dary, které si Češi odečetli ze svých daňových přiznání.

„Štědrost Čechů roste, jsem v tomto ohledu mírným optimistou. Trend je nastavený dobře,“ říká Jiří Bárta z Nadace Via, která mimo jiné zkoumá i statistiky o tom, kolik peněz v Česku na charitu jde.

Dlouhodobé statistiky přitom ukazují zajímavý trend - ubývá darů od firem a přibývá dárců z řad fyzických osob. „Často jde o majitele či manažery firem, které peníze dávaly, jen je nedávají tak veřejně,“ podotkl Bárta. Podle něj si navíc firmy v oboru často začaly porovnávat, kolik dávají na podobné aktivity peněz, a v podstatě se srovnaly na stejnou úroveň.

Charita v Súdánu

Část Súdánu je zhýčkaná naší pomocí, míní Češka, která tam pracovala

Lenka Huberová

Svoji vlastní nadaci má už dnes prakticky každý český miliardář i řada jiných podnikatelů. Někteří se charitě věnují naplno, například někdejší spolumajitelé firmy Papirius Jan Černý a Petr Sýkora založili po prodeji firmy nadaci Dobrý anděl, jejíž provoz zcela financují, a k obdarovaným tak míří sto procent darů. Počet jejích dárců se letos zvýšil o 53 procent na 37 tisíc, objem darů pak za letošní rok stoupl o dvě třetiny na 78,5 milionu korun.

Rozdíly napříč kraji

V přepočtu na osobu dávají Češi 150 Kč ročně. Ti, kteří si dary odepisují z daní (dle údajů finanční správy jde o 140 tisíc Čechů) jsou podstatně štědřejší: v průměru si v daňovém přiznání uplatňují přes 11 tisíc korun. Data ukazují velké rozdíly napříč kraji, nejvíce peněz dávají obyvatelé Prahy. „V ochotě darovat jsou Češi velmi otevření,“ říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců. „Výše průměrného ročního daru je srovnatelná se slušným evropským průměrem,“ dodala.

Skutečný objem darovaných peněz může být podstatně vyšší i z jiného důvodu, podle ankety Fóra dárců vede v oblibě darování kromě on-line darů hlavně dárcovská SMS. „Postupně klesá ochota veřejnosti darovat přímo na ulicích, na druhou stranu se zvyšuje zájem přispívat on-line na vybrané projekty,“ doplnila Šplíchalová. Roste naopak zájem o takzvané peer to peer dárcovství, postavené na principu „kamarád s kamarádem“.

Podobnou zkušenost má například Kvido Štěpánek z firmy Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí. Ten dlouhodobě podporuje například orlickoústeckou nemocnici, ale i jiné aktivity v okolí. Vrhl se i do opravy hřbitovní zdi v Jablonném. „Udělalo mi radost, když se připojili finančně i materiálně nejen farníci, ale například i některé místní firmy, ani jsme je k tomu přitom nemuseli nějak vyzývat,“ řekl Štěpánek.