Zdejší vláda se podle indických médií o víkendu dohodla s českým premiérem Jiřím Paroubkem, který se zde zastavil na své třídenní návštěvě Indie, že v nejbližší době, nejspíše v únoru, se zástupci Škody Export podepíše memorandum o vzájemné spolupráci.
Celý projekt rekonstrukce přístavu Nizampatnam má trvat více než pět let a vznikne díky němu 10 tisíc pracovních míst. Počítá se přitom s celkovou investicí ve výši 2,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 54,5 miliardy korun.
Podle premiéra Paroubka chce česká vláda do projektu investovat okolo jedné miliardy dolarů a zaměřit se přitom chce zejména na oblast výstavby infrastruktury, nemocnic a produkce hnojiv.
Škoda Export, ve které má podíl i český stát, by se měla ujmout plánování celého projektu a starat se o výstavbu a další aktivity. Projekt by navíc měla finančně zaštiťovat Česká exportní banka.
Projekt, který představitelům státu Ándhrapradéš představil generální ředitel Škody Export Jaroslav Hubáček, jenž do Indie přicestoval v delegaci s premiérem Paroubkem, počítá s tím, že z Nizampatnamu vznikne přístav střední velikosti umožňující příjezd i lodím s větším ponorem, a to i za špatného počasí.
Přístav se soustředí hlavně na vykládku a nakládku sypkých materiálů, jako je cement, uhlí, štěrk a hnojiva. Zároveň však bude schopen zvládnout i nároky kontejnerové dopravy a počítá se také i s terminály na suroviny, jako je ropa či zemní plyn.
Součástí projektu je i výstavba speciální ekonomické zóny v okolí přístavu Nizampatnam. V ní by měly být prostřednictvím Škody Export vybudovány například továrna na výrobu močoviny a uhelná elektrárna s výkonem 1000 megawattů, která uspokojí poptávku přístavu po elektrické energii.
Firma Škoda Export vznikla v roce 1966 a stala se výhradním vývozcem a dovozcem investičních celků, strojů a zařízení pro energetiku a těžký průmysl. V roce 1990 se podnik transformoval na akciovou společnost, v níž měla stále důležitější podíl ČSOB.
Na přelomu let 2002 až 2003 se rozhodujícím akcionářem v této firmě stal český stát.
Roční tržby společnosti se v posledních deseti letech pohybují mezi třemi až sedmi miliardami korun.